De eerste vernieuwingen zijn al te zien in Leidsenhage in het zogenaamde 'versstraatje met slagerij Christiaanse, poelier Kippie, kaasboer Kaas Enzo en bakker Van Maanen (foto: Esther van der Wallen).
De eerste vernieuwingen zijn al te zien in Leidsenhage in het zogenaamde 'versstraatje met slagerij Christiaanse, poelier Kippie, kaasboer Kaas Enzo en bakker Van Maanen (foto: Esther van der Wallen).

Nieuwe mijlpaal Leidsenhage

Actueel 623 keer gelezen

Leidschendam - "De herontwikkeling van Leidsenhage is begonnen", vertelt Teun Koek, projectmanager van Unibail-Rodamco. Het ontwerpbestemmingsplan ligt tot 26 maart ter inzage, maar de eerste werkzaamheden vinden al plaats.

"Een hele mijlpaal. De sloopwerkzaamheden starten in september." In december 2017 zal het nieuwe Leidsenhage omgebouwd zijn tot een toekomstbestendig winkelcentrum waar winkelen een echte beleving is. In nauw overleg met de omwonenden en de gemeente is het bestemmingsplan tot stand gekomen. "We hebben tientallen besprekingen met de omwonenden gehad en het originele plan is hierna op belangrijke punten aangepast. We weten dat we niet iedereen tevreden kunnen stellen maar we komen een heel eind." Op verzoek van bewoners is de afstand tot de bebouwing op zowel de Burgemeester Banninglaan en de Heuvelweg vergroot en zijn de bouwhoogten aan deze zijden verlaagd. Tevens is het horecapaviljoen in het park komen te vervallen en wordt de brug van park naar het winkelcentrum anders aangelegd. Omwonenden maken zich zorgen over verkeersveiligheid en milieuoverlast. "Wij hebben hier echter een gezamenlijk belang, want het winkelcentrum is ook gebaat bij een goede verkeersafwikkeling. De onderzoeken van een onderzoeksbureau laten zien dat het wegennetwerk dit project goed aan kan".

Centrummanager Jos Zuijdwijk weet dat er enkele sceptici zijn over de plannen voor Leidsenhage. "Enkele winkels sluiten haar deuren en het was even heel spannend of V&D ook zou moeten sluiten. Maar dit zijn ontwikkelingen die wij jaren geleden al aan zagen komen", aldus Zuijdwijk. "Als je het voor een klant niet leuker kan maken dan kopen op internet dan doe je het als ondernemer niet goed. Shoppen is nog steeds vrijetijdsbesteding nummer één. Het nieuwe Leidsenhage sluit veel beter aan op de consument van de toekomst." Leidsenhage wordt een prettige leefomgeving met ruimte voor vernieuwende winkelconcepten die een beleving willen neerzetten. "De interesse vanuit het buitenland is enorm, met name omdat een nieuw Leidsenhage aansluit bij hun vestigingseisen", vertelt Koek. "Er is belangstelling van innovatieve retailers, nationale partijen maar ook lokale helden. En ook veel partijen die nieuw zijn in de markt. Het zijn echt niet alleen maar exclusieve merken maar wel merken die nieuw en vernieuwend zijn." Ook The Sting komt terug in het nieuwe Leidsenhage. Onlangs zijn slagerij Christiaanse, poelier Kippie, kaasboer Kaas Enzo en bakker Van Maanen verhuisd naar dit deel van Leidsenhage. Midden in het nieuwe Leidsenhage komt een horecagedeelte waarin ook partijen uit de regio vertegenwoordigd zijn. Ook komt er een bioscoop. Winkelen en uitgaan komen in het nieuwe Leidsenhage samen. Op woensdag 4 maart is er van 19.30 tot 21.00 uur een informatieavond in het Mercure hotel aan de Weigelia 22.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant