Aad van Velsen bij zijn racetruck waarmee hij gaat deelnemen aan de Dakar-rally (foto: Dick Janssen).
Aad van Velsen bij zijn racetruck waarmee hij gaat deelnemen aan de Dakar-rally (foto: Dick Janssen).

Aad van Velsen neemt deel aan Dakar-rally

Actueel 1.326 keer gelezen

Stompwijk - Al sinds hij voor het eerst op televisie beelden zag van de Nederlander Jan de Rooy met zijn truck in de rally Parijs-Dakar, was het de droom van Aad van Velsen van het Stompwijkse bedrijf A. van Velsen Transport BV om daar zelf eens aan mee te doen. In januari 2016 gaat het er echt van komen en maakt hij zijn droom waar.

Door Dick Janssen

 Een schitterend evenement, vindt Aad van Velsen (46) de jaarlijkse rally voor auto's, vrachtwagens, quads en motoren. Inmiddels wordt de Dakar-rally niet meer in Afrika verreden, maar in onherbergzame gebieden in Zuid-Amerika. "We rijden vanaf 3 januari door Peru en Bolivia naar Argentinië en finishen op 16 januari in Rosario", vertelt Van Velsen. "Het is na de Olympische Spelen het grootste internationale sportevenement ter wereld en de populairste en zwaarst mogelijke rally voor mens en machine. Het is compleet afzien en meerdere malen spijt hebben dat je er ooit aan begonnen bent, maar daarentegen wel weer het gevoel dat je het maar mooi geflikt hebt als je over de finish komt."

"Het heeft alles waar ik van houd: uitdaging, avontuur, snelheid, techniek en dat ondersteund door een fantastisch publiek. Met elkaar zorgen dat je het einde haalt." Als het goed is blijft het niet bij één keertje Dakar-rally. Daar is de truck ook een beetje te duur voor. "We hebben een driejarenplan gemaakt, dus het is in principe de bedoeling dat we sowieso drie keer meedoen", aldus Van Velsen.

Speciale rallytruck
Ongeveer vijf weken geleden heeft Aad van Velsen zijn Ginaf racetruck opgehaald. De truck heeft een chassis van Ginaf, een DAF-cabine en een 18 liter-motor van Caterpillar. "Dat is de zwaarste en meest duurzame motor die je kunt hebben", meent Van Velsen. Verder is de truck helemaal voorzien van onderdelen die speciaal zijn afgestemd op deelname aan een rally. "Je kunt er eigenlijk niets anders mee dan rally's rijden", zegt Van Velsen. Binnen in de cabine zitten schermpjes en metertjes waarop alles kan worden bijgehouden. Zoals de temperatuur van de motor, maar ook van de banden. De banden zijn voorzien van een systeem om lucht af te laten of in te laten.

"Voor zachte ondergrond heb je zachte banden nodig en voor een harde ondergrond harde banden", legt Van Velsen uit. "Dat gebeurt gewoon onder het rijden. En als de banden te heet dreigen te worden, kunnen we ze ook koelen door lucht af te laten en nieuwe lucht in te blazen." De truck is verder voorzien van nog veel meer snufjes, waaronder camera's waarmee je vanuit de cabine beeld hebt op de aandrijfassen. De racetruck werd onlangs voor het eerst getoond tijdens de Stompwijkse Paardendagen.

Ervaring
Uiteraard is de deelname van de Stompwijker niet zomaar een opvlieging. "Ik zat twee jaar in een team van Ginaf voor de Dakar-rally, in 2007 en 2008. Alleen die laatste ging uiteindelijk niet door vanwege terrorismedreiging." Van Velsen gaat niet over een nacht ijs. "Ik heb ervaring opgedaan met testrijden voor het Ginaf team." Maar hij doet het niet alleen. Hij is bezig met de samenstelling van een team. "We zitten met z'n drieën in de truck: de monteur die alle technische zaken in de gaten houdt en indien noodzakelijk reparaties kan verrichten, de navigator die de route bepaalt en ik zit zelf achter het stuur."

Om zich optimaal voor te bereiden neemt hij met zijn team in oktober ook deel aan de Oilybia Rally in Marokko. "Ik wil er alles aan doen om ervoor te zorgen dat we de Dakar-rally uitrijden. Daarom zullen we in Marokko heel veel testen en trainen in het rijden in onherbergzame gebieden." aldus Van Velsen. Helemaal ongevaarlijk is de rally niet; jaarlijks vallen er wel gewonden of nog erger. "Ach, als je het Oosteinde in Stompwijk oversteekt kan het ook slecht met je aflopen", relativeert Van Velsen, die de volledige steun van zijn gezin en familie heeft. "Je hoeft geen geluk te hebben, als je maar geen pech hebt."

Sponsors
Aad van Velsen startte in 1995 met één vrachtwagen A. van Velsen Transport BV. Het bedrijf aan het Oosteinde in Stompwijk telt inmiddels 20 trucks. "Maar Van Velsen Rallysport is een afzonderlijke stichting om de besteding van het sponsorgeld te kunnen verantwoorden", legt Van Velsen uit. "Er gaat geen cent van naar het transportbedrijf." Doordat vele sponsors zich hebben gemeld, kon Van Velsen de Ginaf truck kopen, waarmee hij de Dakar-rally gaat rijden. "Eigenlijk wilde ik het al in 2014, maar toen kreeg ik het nog niet helemaal rond." Ook veel Stompwijkse bedrijven leveren een bijdrage.

"We hadden eerst voornamelijk grote sponsors nodig om het project te kunnen starten. Nu de truck er inmiddels is, kan elke sponsor bij ons een plekje vinden. We hebben mogelijkheden voor groot en klein, waardoor het voor iedereen toegankelijk is. Ik sta ervan te kijken hoe onze Dakar-deelname leeft bij de mensen in Stompwijk en elders. Er zijn zelfs een paar vriendengroepen met rallyliefhebbers die eraan denken om wat te sponsoren." Uiteraard kan Van Velsen best nog wat sponsors gebruiken, maar het dak van de truck is niet te koop. Die is gereserveerd voor het logo van KWF Kankerbestrijding. "Ter nagedachtenis aan mijn vader die aan kanker is gestorven", besluit Van Velsen.

Kijk voor nieuws en informatie op www.vanvelsenrallysport.nl.

Presentatie van de racetruck tijdens de Stompwijkse Paardendagen (foto: Dick Janssen).
Eigenaar Aad van Velsen van Van Velsen Transport uit Stompwijk (foto: Dick Janssen).
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant