De drukte op de Damlaan voor de zuidelijke sluisbrug zou volgens de ondernemers in 2030 afnemen als er een extra oeververbinding komt (foto: MKB-LV).
De drukte op de Damlaan voor de zuidelijke sluisbrug zou volgens de ondernemers in 2030 afnemen als er een extra oeververbinding komt (foto: MKB-LV).

Bewoners tégen en ondernemers vóór extra brug

Actueel 124 keer gelezen

Leidschendam-Voorburg - Bewoners en ondernemers in Leidschendam-Voorburg staan lijnrecht tegenover elkaar voor wat betreft de wenselijkheid van een nieuwe oeververbinding over de Vliet. Deze brug zou komen te lopen van de Vlietweg, ter hoogte van de aansluiting op de A4, naar de Nieuwe Havenstraat.

De ondernemers, vertegenwoordigd door MKB en Ondernemersvereniging Leidschendam Centrum, vinden dat het onderzoeksrapport van de Grontmij de noodzaak van een nieuwe brug aantoont. De bewoners, vertegenwoordigd door acht bewoners- en wijkorganisaties, menen dat het betreffende rapport tekort schiet. Hoewel zij samen met de gemeente deel uitmaken van een Klankbordgroep om mee te denken tijdens het onderzoek dat de Grontmij in opdracht van de gemeente uitvoerde naar de meerwaarde van een eventuele extra oeververbinding (EOV), kom die groep niet tot een eensluidend oordeel.

Verkeersdruk
MKB Leidschendam-Voorburg en de Ondernemersvereniging Leidschendam Centrum menen dat het verkeerstechnisch onderzoek naar de meerwaarde van een EOV nabij Leidschendam Centrum onmiskenbaar aantoont de drukte de komende jaren alleen maar toeneemt. "Het rapport laat zien dat de hoge verkeersdruk voornamelijk wordt veroorzaakt door verkeer dat zijn herkomst en/of bestemming in de direct aangrenzende gebieden heeft. De route via de N14, hoe aantrekkelijk deze ook gemaakt wordt, is voor dit verkeer geen alternatief. Ondanks alle getroffen of nog te treffen doorstromingsmaatregelen op de N14 en de daarin gelegen kruispunten/aansluitingen, blijft de verkeersdruk op de Wijkerbrug en Zuidelijke Sluisbrug ook in de toekomst (2030) hoog", concluderen de ondernemers.

"Een EOV leidt in 2030 leidt tot een afname van de verkeersdruk ter plaatse van beide bruggen. Op de Zuidelijke Sluisbrug meer dan de Wijkerbrug", vervolgen de ondernemers. De wenselijkheid van een extra oeververbinding ligt er al lang. De voorgenomen herontwikkeling van Klein Plaspoelpolder (KPP) vergroot de tijdsdruk. "Gezien de krachtige kansen op de doorontwikkeling van niet alleen KPP maar ook Leidsenhage en Damcentrum, wordt het tijd dat de gemeente nu de focus richt op duurzame en robuuste ingrepen ten behoeve van functionele bereikbaarheid, verkeerscirculatie en passende parkeermogelijkheden voor het centrumgebied enerzijds en de woongebieden anderzijds", aldus MBK en OLC.

Fundamentele basis ontbreekt
De bewonersorganisaties zijn juist unaniem van oordeel dat het onderzoek van de Grontmij tekortschiet, waardoor een fundamentele basis zou ontbreken om nu conclusies aan dit onderzoek te verbinden. Weliswaar zijn de bewoners van mening dat er snel maatregelen genomen moeten worden om de drukte bij de Sluisbrug en de Wijkerbrug tegen te gaan, maar is de input van het Grontmij-rapport volgens hen onvolledig en onjuist door verkeerde aannames en het ontbreken van diverse basisgegevens. "Op basis van dit onderzoek wordt de meerwaarde van een extra brug niet aangetoond. Bovendien worden de problemen verplaatst naar andere woonwijken, waar  het dan veel drukker wordt", zijn de bewoners van mening.

"Het onderzoek is in strijd met het gemeentelijk beleid om eerst in te zetten op betere benutting van het bestaande wegennet, voordat nieuwe infrastructuur aan de orde is. Maatregelen, die leiden tot een verbeterde doorstroom op de N-14, dragen al flink bij aan het terugdringen van de problematiek. Een betere probleemanalyse is noodzakelijk, waaruit veel duidelijker naar voren komt waar, wanneer en hoe vaak de problemen optreden en door wie deze veroorzaakt worden. Op basis van die uitkomsten kan gericht onderzoek worden gedaan naar structurele oplossingen, die een EOV overbodig maken", aldus de bewoners.

Burgemeester en wethouders willen nog deze maand beslissen of het onderzoek een vervolg krijgt.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant