De raad in vergadering (foto: Michel Groen).
De raad in vergadering (foto: Michel Groen).

Raadsflits november

Actueel 83 keer gelezen

Leidschendam-Voorburg - In deze raadsflits leest u de standpunten van de verschillende fracties naar aanleiding van de raadsvergadering van 17 november 2015. Wilt u meer weten van wat er in de raad is besproken, bekijk dan de uitzending op www.lv.nl/uitzending. Hier vindt u de digitale verslagen in geluid en beeld van de raadsvergadering.

GBLV

Nieuw Mariënpark
GBLV heeft opnieuw aandacht gevraagd voor het project Nieuw Mariënpark. Bij de lange geschiedenis van dit project - het terrein ligt al weer 8 jaar braak - is GBLV altijd nauw betrokken geweest. GBLV heeft het verstrekken van de omgevingsvergunning aangegrepen om de communicatie rondom het project en het vervallen van het maatschappelijke programma in de nieuwbouw aan de orde te stellen.

Wel of geen extra oeververbinding is de vraag
GBLV wil dat er meer onderzoek gedaan wordt naar effecten op de leefbaarheid, economie en verkeersveiligheid voor KPP en Damcentrum. MKB Damcentrum vraagt een extra oeververbinding, de bewoners van Kleinplaspoelpolder juist niet. Voor een goede afweging is meer informatie nodig, aldus GBLV.

Hulde aan vrijwilligers en mantelzorgers
Waar blijft het bedankje voor de mantelzorgers en vrijwilligers? GBLV breekt graag een lans voor het werk wat vrijwilligers en mantelzorgers verrichten. Vorig jaar heeft GBLV al gevraagd om een bedankje, maar het is er nog niet. We hebben de wethouder gevraagd nog dit jaar actie te ondernemen.

Kinderen Appelgaarde willen speelveld
Dat kinderen zich inzetten voor hun eigen buurt, vindt GBLV hartverwarmend. Zelf geld ophalen voor een speelveldje en dan moet de gemeente de rest doen. Positieve geluiden!

www.gblv.nl
Facebook: /gemeentebelangenlv
Twitter: @GBLdamVburg
info@gblv.nl

VVD

De brug van de melkboer
De huidige oeververbindingen voor de ontsluiting van het lokale verkeer stammen uit 1889 (Sluisburg) en 1891 (Wijkerbrug). Dat was een tijd waarin ze vooral gebruikt werden door de melkboer. Sinds die tijd is er veel veranderd in onze gemeente. Aan weerszijde van de Vliet zijn er vele woningen bijgekomen; van de Zeeheldenwijk tot aan het Hert aan de zuidkant en van Sijtwende tot aan de Rietvink aan de noordkant.

Allemaal nieuwe inwoners met allemaal de behoefte om zichzelf te verplaatsen. Met de fiets, maar ook met de auto. En dat allemaal over de brug van de melkboer. Dat deze situatie niet houdbaar is merken we allemaal regelmatig als we de bruggen over moeten; vertraging, irritatie en vooral veel wachten. Dat we hier iets mee moeten is duidelijk, maar wat? Een eerste onderzoek geeft aan dat een extra brug een goede oplossing is, maar dit onderzoek is niet volledig. Daarom hebben we via een motie de wethouder aan het werk gezet om het onderzoek helemaal af te maken. Wordt dus vervolgd!

Heeft u vragen of opmerkingen over dit onderwerp? Of over hele andere? Laat het ons weten!

Website: www.vvd-lv.nl
Twitter: @VVDLdamVburg
Facebook: /VVDLeidschendamVoorburg

D66

De gemeente vervolgt het onderzoek naar het verbeteren van de doorstroming van het autoverkeer rondom de Sluisjes in Leidschendam. Een nieuwe brug en maatregelen op bestaande wegen worden hierin met elkaar vergeleken op verkeers-, leefbaarheids- en economische effecten. Zo kunnen we een verantwoorde keuze maken. D66 vindt dit een goed besluit.

Er zit schot in de bouwplannen voor Nieuw Mariënpark. Vanavond is de omgevingsvergunning goedgekeurd. Begin volgend jaar kan de schop in de grond voor de bouw van nieuwe woningen voor ouderen. Die zijn hard nodig in onze gemeente.

Dit jaar is de gemeente verantwoordelijk geworden voor de uitvoering van nieuwe taken in het sociaal domein. Vorig jaar hebben we in de gemeenteraad besloten dat al onze burgers de zorg moeten krijgen die nodig is. We zijn nu een jaar bezig, en krijgen een beeld van hoe het gaat. Goed te beseffen dat het werk in uitvoering is. Mogelijk gaat dus niet alles in een keer goed. We gaan binnenkort kijken hoe het eerste jaar is verlopen. Mensen die nu niet de zorg krijgen die ze nodig hebben, kunnen dit melden en worden opgezocht. Die gevallen worden gerepareerd. Begin volgend jaar evalueren we het hele sociale domein, dan meer.

Contact met D66?

www.leidschendamvoorburg.d66.nl
fractie@d66leidschendam-voorburg.nl

CDA

Van brug tot huishoudelijke hulp
De CDA-fractie is verheugd dat er raadsbreed is besloten tot een nader onderzoek over de inpassing van wel of geen extra brug over de Vliet. Modellen met en zonder brug kunnen dan worden vergeleken op basis van de verkeers, ruimtelijke, economische en omgevingsaspecten. Bewoners van de Wijkerlaan en de omgeving van de Sluisbrug hebben recht op een eerlijke vergelijking van de milieuaspecten. Voor de ondernemers van Leidschendam-Centrum is van belang wat de economische effecten zijn. Het CDA wil ook dat er inzicht komt hoe brug en route in de wijk kunnen worden ingepast.

Ruim 2.000 ouderen krijgen een uur minder huishoudelijke hulp om hun huis schoon te houden. Zonder dat serieus bekeken is of dit kan. Er wordt haastje-repje schoongemaakt, waarbij essentiële delen van het huis soms vergeten worden. Zo wordt ieders huis niet schoner, maar juist viezer. Het CDA vraagt er sinds dit voorjaar al aandacht voor, maar krijgt geen gehoor bij het gemeentebestuur. Met het nieuwe jaar op komst, wil het CDA dat indicaties voor huishoudelijke hulp in 2016 voortaan worden verricht door professionals, in plaats van door Axxicom en Florein. Zo krijgt iedereen de hulp die hij nodig heeft en kunnen ouderen langer blijven wonen in een schoon en leefbaar huis.

www.cda-leidschendamvoorburg.nl
www.facebook.com/cdalv
www.twitter.com/CDALdamVburg

PvdA

Wel of geen brug, wel of geen huishoudelijke hulp?
Wel of geen extra brug over de Vliet? Ondernemers Damcentrum zeggen 'ja', want in de spits staat alles vast. Maar inwoners Klein Plaspoelpolder zeggen 'nee': geen extra verkeer door hun wijk. Wat is wijsheid? Een extra brug is technisch haalbaar. Maar bewonersorganisaties willen juist betere doorstroming bestaande infrastructuur. De PvdA heeft een raadsbrede motie ingediend om - naast de brugvariant -ook een bestaande-infrastructuur-variant te onderzoeken. Alleen dan kan de Raad een goede afweging maken wat de beste oplossing is voor de verkeersproblemen Damcentrum.

Decentralisatie van de zorg is een ander dilemma. Gaat best goed in onze gemeente. De meeste inwoners krijgen via de WMO de gewenste ondersteuning. Maar niet álles gaat goed. Over de huishoudelijke hulp zijn best veel klachten. Wie bepaalt de hulpbehoefte? Is dat de huishoudelijke hulp? In 2016 evalueren wij de decentralisatie van de zorg. De PvdA wil dit gebruiken om te kijken waar het niet goed gaat. Zo blijkt indicatie pas laat te worden vastgesteld. Mensen moeten achteraf hoge rekeningen betalen. Met schuldenproblematiek tot gevolg. Kortom, de Raad heeft een evaluatie nodig om te zien waar we dit soort problemen kunnen oplossen!

www.leidschendamvoorburg.pvda.nl

GroenLinks

GroenLinks deelt ervaringen Huishoudelijke Hulp
GroenLinks heeft tijdens de raadsvergaderingen de noodklok geluid rond huishoudelijke hulp. De ervaringen die de fractie ophaalde tijdens de spreekuren die ze hiervoor organiseerde, zijn als bundel overhandigd aan het College. Fractievoorzitter Jeroen van Rossum verwacht dat het College met deze verhalen tot actie overgaat. "We hebben afspraken gemaakt met Axxicom en Florein, die nu niet worden nagekomen. Het schone en leefbare huis dat mensen beloofd wordt, blijkt in de praktijk vaak niet haalbaar," aldus van Rossum.

De fractie maakt zich ook zorgen om het roekeloos korten van uren hulp en over de nieuwe regeling voor vergoeding van vervoerskosten in de WMO. "We kunnen niet toestaan dat ons beleid mensen laat vereenzamen of verslonzen," zegt GroenLinks-voorman Jeroen van Rossum. "Tot we zeker weten dat ons beleid daar niet toe leidt, zullen we er boven op zitten."

Het rapport dat de GroenLinks-fractie aan het College van B&W overhandigde is te downloaden op leidschendam-voorburg.groenlinks.nl. Van Rossum: "We hebben het document 'Aan tafel' genoemd, om meteen het eerste advies maar helder te laten klinken. De gemeente moet mensen serieus nemen, en in gesprek gaan. Pas dan kunnen we maatwerk leveren en mensen de zorg leveren die ze nodig hebben om hun zelfstandigheid te behouden."

@GroenLinks_LV
groenlinksleidschendamvoorburg.nl

ChristenUnie-SGP

Derde Oeververbinding en 3D's
Een week na de begrotingsraad was het tijd voor de gemeenteraad om - na een uitstekende inspreekbeurt van een aantal jonge inwoners - zich te beraden op de mogelijkheden voor het aanleggen van een derde oeververbinding. Naar de mening van ChristenUnie-SGP heeft het college te snel besloten hiervan af te zien en te focussen op alternatieve maatregelen om het verkeer beter te laten doorstromen. Ook andere partijen in de raad dachten zo en daarom kreeg het college de opdracht om nader onderzoek naar beide varianten (extra oeververbinding en verbeteren huidige doorstroommogelijkheden) te verrichten. Pas dan kan een verantwoorde keus worden gemaakt. Overigens blijft ChristenUnie-SGP van mening dat het gebruik van fiets en openbaar vervoer de voorkeur heeft boven de auto. Maar goed bestuur betekent ook zorgen voor vlotte doorstroming van het autoverkeer.

Een tweede belangrijk onderwerp dat werd besproken waren de decentralisaties. Financieel gezien doet de gemeente het goed, maar uiteindelijk gaat het om de vraag of de inwoners voldoende zorg ontvangen. Er mag niet verdient worden aan een tekort aan zorg! Nader onderzoek naar de tevredenheid van de zorgontvangers is daarom geboden. Het college beloofde de raad op dit punt van nadere informatie te voorzien.

www.leidschendam-voorburg.christenunie.nl

Fractie Hohage

Ga fietsen!
Een extra oeververbinding over de Vliet vlakbij de afslag Leidschendam van de A4 is volgens fractie Hohage geen optie. We hebben hier al de onderdoorgang van de Vliet via de N14. Hiermee zal een extra toestroom van sluipverkeer komen die het Oosteinde en de Oude Trambaan niet aankunnen. Het aantal auto's neemt nog steeds elk jaar toe, dus: over een aantal jaar staat de beoogde brug ook weer vol en dan zijn de files alleen maar verplaatst. Het zou weer geld verspillen zijn uit de reserve aan een project dat in de toekomst weinig oplost. Volgens fractie Hohage kan men beter kijken of infrastructurele maatregelen die nu al genomen worden betere oplossingen kunnen bieden, zoals de Rijnlandroute. En verdere verbetering van de bestaande infrastructuur zoals betere doorstroom van het verkeer op de N14 en het aanpassen van het gebruik van de sluisjes. Een onderzoek naar deze en andere opties kan ervoor zorgen dat er een afgewogen oordeel gemaakt kan worden. Voor fractie Hohage is de beste oplossing als u gezond van lijf en leden bent: ga fietsen!

Voor reacties, Fractie Hohage: P.hohage@leidschendam-voorburg.nl

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant