Afbeelding

Meningen over extra oeververbinding blijven verdeeld

Actueel 199 keer gelezen

Leidschendam-Voorburg - Een bomvolle raadzaal op dinsdag 21 juni met veel belanghebbenden van de eventuele extra oeververbinding (EOV) over de Vliet ter ontlasting van de huidige bruggen, de sluis en het Damcentrum.

Het is de adviesgroep niet gelukt een eensluidend advies aan de gemeenteraad en het college uit te spreken. Zij stellen voor twee scenario's verder te onderzoeken. Scenario 2 gaat uit van verkeersregulerende maatregelen waardoor er met name tijdens spitstijden zo min mogelijk verkeer gebruik maakt van de Vlietbruggen wat de leefbaarheid rond die bruggen ten goede komt en waardoor tegelijkertijd de woningen (Klein Plaspoelpolder) en winkels/horeca in die gebieden (Damcentrum) bereikbaar blijven.

Scenario 3c gaat uit van een EOV. Onderzocht moet worden of deze niet gaat leiden tot extra overlast voor omwonenden van de afrit van de N14, geen alternatieve route gaat vormen voor doorgaand verkeer en verkeer dat nu van de N14 gebruik maakt en toch de problematiek in Leidschendam Centrum en de Wijkerlaan wegneemt.

Bewoners van Klein Plaspoelpolder (KPP) willen geen EOV omdat dit resulteert in meer verkeer door hun wijk en zijn om die reden groot voorstander van scenario 2. Een dynamische verkeerscirculatiesysteem waarmee onder andere tijdens de spitstijden de bruggen worden afgesloten waardoor het verkeer gedwongen wordt via de N14 te rijden. De heer D. Meijering: "Het is met name een spitstijdenprobleem. De bruggen staan niet de hele dag vol."

Namens de ondernemers van het Damcentrum nam A. van Kesteren het woord en pleit, net als J. Zuijdwijk namens MKB Leidschendam-Voorburg, voor een EOV. "In de zomer is het zeven dagen per week spitsuur. Scenario 2 is prima maar zonder EOV niet werkbaar."

Bart Nijhof van D66 vraagt zich af of een investering in een EOV wel gerechtvaardigd is. "Een brug kost veel geld. De vraag is of die de verkeersproblemen oplost. Maar we moeten wel nu eindelijk eens de knoop doorhakken." Het college wil geen EOV maar verkeersregulerende maatregelen en meldde dat in een verklaring, wat tegen het zere been was van de voorstanders van een EOV. Jaap Geluk van het CDA vindt het ook van weinig invoelingsvermogen getuigen ten aanzien van de adviesgroep. Hij wil dat het college de scenario's 2 en 3 c eerst verder uitwerkt.

Voor GroenLinks is de aanleg van een EOV een onbegaanbare weg. Marjan van Giezen van de PvdA vindt dat het voorstel van de adviesgroep uitgevoerd moet worden. Dus de scenario's 2 en 3c nader onderzoeken. Wethouder Bruines: "Wij hebben gezien dat er een enorme verdeeldheid is binnen de adviesgroep. Dan zullen wij als gemeentebestuur in beweging moeten komen en een besluit nemen." Ook wethouder Kist wil niet verder onderzoek doen omdat hij denkt dat een EOV weinig effect zal hebben op de verkeerssituatie. Philippine Hohage van de fractie Hohage vindt dat een EOV alleen maar zorgt voor het verplaatsen van verkeer.

VVD'er Bart Eleveld presenteert op een ludieke manier een nieuw plan waarbij het verkeer over alle bruggen, inclusief de EOV, dynamisch gereguleerd wordt. Marien van Wijk van GBLV geeft aan dat het de laatste kans is voor een EOV maar vindt ook dat de ontwikkeling van de nieuwbouw voor KPP niet langer uitgesteld kan worden. "Is het mogelijk het project KPP gefaseerd uit te voeren?", vraagt hij de wethouder. Wethouder Bruines reageert daar gedecideerd op met een duidelijk 'nee'. "Het is markttechnisch, ruimtelijk en financieel gezien niet verstandig om in de planontwikkeling rekening te houden met een EOV in de toekomst."

Jos Zuijdwijk neemt nogmaals het woord: "Als u 10% of 20% minder huizen bouwt zijn de ondernemers en bewoners van het Damcentrum geholpen." De heer Mannekes vraagt namens de wijkvereniging het Oude Centrum van Voorburg om alsnog alle scenario's door te rekenen. De meningen blijven verdeeld. Of er tijdens de raadvergadering begin juli een besluit gaat vallen, blijft dus spannend.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant