Een van de robotten van Service Apotheek Savalle.
Een van de robotten van Service Apotheek Savalle.

Service Apotheek Savalle bestaat tien jaar

Actueel 761 keer gelezen

Voorburg - Service Apotheek Savalle in Voorburg bestaat deze week tien jaar. Een feestelijk jubileum, waar de apotheek graag bij stilstaat. Zo kun je een speciale huidanalyse laten uitvoeren en krijg je mooie kortingen op diverse verzorgingsproducten.

In 2006 ontstond Service Apotheek Savalle aan de Savellelaan door een fusie. Apotheek 't Loo, apotheek Beckers en apotheek Lakke werden Service Apotheek Savalle. Carol Tjong Tjin Joe en Roelof Bosch stonden aan de wieg van de serviceapotheek in de wijk Bovenveen. Vanaf het begin zit de apotheek in een overkoepelend gezondheidscentrum. "Dat zie je tegenwoordig steeds meer. Alle zorg ineen. Huisartsen, fysiotherapeuten, overige zorgverleners en een apotheker in één pand. Niet alleen makkelijk voor patiënten, maar ook voor ons. Zo kunnen we snel overleggen", vertelt Carol. Apotheker word je niet zomaar. In een jarenlange universitaire studie farmacie leer je alles over medicijnen, maar ook over de registratie en administratie ervan. "Een pittige opleiding, maar heel boeiend en leerzaam", vertelt Carol. De apotheek van Carol en Roelof heeft ruime openingstijden. Ook de bezorgtijden zijn zeer ruim: "We bezorgen van tien uur 's ochtends tot zeven uur 's avonds. Ook hebben we een herhaalservice, voor mensen die chronisch medicijnen gebruiken. Wij regelen de recepten. Als de medicijnen klaar liggen, krijgen ze een berichtje of sms'je. Dan hoeven ze niet steeds opnieuw langs de huisarts." Verder heeft Service Apotheek twee hypermoderne robotten 'in dienst'. Bijna alles is volledig geautomatiseerd. "'s Avonds komt de chauffeur langs met medicijnen, hij gooit ze in een grote bak en dan gaat de robot aan de slag. De robot legt alles op een plekje, geeft dat door aan de computer en zo is het voor onze medewerkers gemakkelijk terug te vinden", aldus Carol.

Wachttijden
Lange wachttijden zijn bij veel apothekers een grote ergernis. Ondanks de robotten en de vele medewerkers, horen ze het bij Savalle ook regelmatig. "Wij zijn voornemens om daar wat aan te doen", zegt Carol. "Medicijnen zijn niet zomaar iets. Daar moet je zorgvuldig mee omgaan. Door de vele checks kan het soms lang duren. Het gaat om veiligheid. Dat is het belangrijkste. Maar er valt wel wat tijd te winnen. We gaan ermee aan de slag."

Servicepunt Lakke
Een goede stap in die richting is bijvoorbeeld het servicepunt Lakke aan de Van Arembergelaan in Voorburg-Noord. Het servicepunt is dagelijks geopend van negen tot elf, maar mensen kunnen dag en nacht terecht in het kluisjessysteem. Wachtrijen horen met dat systeem tot het verleden. "Wij leggen de medicijnen klaar en mensen kunnen met een speciale pincode hun medicijnen ophalen. Op ieder moment van de dag. Hartstikke handig."

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant