Foto: beeldbank HTM
Foto: beeldbank HTM

Metropoolregio wil 100% uitstootvrije bussen

Actueel 219 keer gelezen

Regio - Ter voorbereiding op de nieuwe busconcessies heeft de Metropoolregio Rotterdam Den Haag het Ontwerp Programma van Eisen opgesteld. Gemeenten, vervoerbedrijven, consumentenorganisaties en andere OV-autoriteiten zoals de provincie hebben tot 11 januari 2017 de tijd om hierop te reageren.

In de regio zijn vier busconcessies die tussen december 2018 en december 2019 aflopen: de stadsbusconcessie Den Haag, de stadsbusconcessie Rotterdam, de streekbusconcessie Voorne-Putten en de streekbusconcessie Haaglanden. Gezamenlijk zijn dit 500 bussen die dagelijks het openbaar busvervoer in de regio Rotterdam Den Haag verzorgen. In het Ontwerp Programma van Eisen is vastgelegd waaraan een vervoerder ten minste moet voldoen. 

R-net
Met de nieuwe busconcessies start de Metropoolregio Rotterdam Den Haag met het invoeren op 5 buslijnen van het kwaliteitskenmerk R-net: snel, betrouwbaar, comfortabel en frequent rijdend openbaar. Daarmee wordt een deel van het busnetwerk in de regio onderdeel van het  hoogwaardig openbaar vervoernetwerk in de Randstad.

Kwaliteit en duurzaamheid
De reiziger moet het busvervoer in de regio ervaren als één systeem. Daarom zijn de eisen voor de vier busconcessies bijna overal gelijk en moeten de toekomstige vervoerders zeer nauw met elkaar samenwerken op het gebied van lijnvoering, marketing, tarieven en reisinformatie. Alle voertuigen, met uitzondering van de R-net voertuigen, zullen worden uitgevoerd in één herkenbare kleurstelling. Reizigers moeten kunnen rekenen op frequent OV, een betrouwbare dienstregeling, actuele reisinformatie en bussen die voor iedereen goed toegankelijk zijn. De klant moet het openbaar vervoer waarderen met minimaal een 7,5 oplopende tot een 7,8 gedurende de concessieperiode. Ook zijn eisen opgenomen voor duurzaam busvervoer. In de nieuwe concessieperiode moet de vervoerder de transitie maken naar 100% zero emissie. De Metropoolregio daagt de vervoerders uit om met een ambitieus transitieplan deze stap zo snel mogelijk te maken.

Proces
Nadat de Metropoolregio de reacties van de verschillende partijen heeft ontvangen, wordt een definitief Programma van Eisen opgesteld (april 2017) en daarna per concessie een bestek. Vervolgens start de Metropoolregio met de aanbesteding van de twee streekconcessies: Voorne-Putten en Rozenburg en Haaglanden Streek. Deze twee huidige concessies eindigen in december 2018 en augustus 2019. De twee stadsbusconcessie eindigen in december 2019.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant