Leo van Dongen, directeur NS Techniek en Evert Lemmen, directeur Strukton Worksphere, boorden de laatste paal de grond in (foto: Nedtrain; Anne-Paul Roukema).
Leo van Dongen, directeur NS Techniek en Evert Lemmen, directeur Strukton Worksphere, boorden de laatste paal de grond in (foto: Nedtrain; Anne-Paul Roukema).

Verbouwing NS-onderhoudsbedrijf Leidschendam

Actueel 1.699 keer gelezen

Leidschendam - Leo van Dongen, directeur NS Techniek en Evert Lemmen, directeur Strukton Worksphere, boorden op dinsdag 18 juli de laatste paal de grond in bij onderhoudsbedrijf Leidschendam aan de Westvlietweg. Hiermee gaven zij het startsein voor de verbouwing van het onderhoudsbedrijf.

Het onderhoudsbedrijf wordt langer en hoger zodat het straks klaar is voor het onderhoud aan de 118 Sprinters Nieuwe Generatie. Het onderhoudsbedrijf in Leidschendam heeft nu niet genoeg capaciteit en ruimte om het onderhoud aan de nieuwe sprinters te kunnen uitvoeren. Daarnaast zijn in de nieuwe sprinters de technische systemen niet meer onder de trein, maar grotendeels op het dak geplaatst, waardoor de monteurs straks veel op het dak moeten werken. Daarom wordt de hal aan de linkerzijde van het gebouw langer en hoger. De sporen in hal A worden vernieuwd en verlengd van 82 meter tot 175 meter met werkbordessen op hoogte. Hierdoor kunnen de monteurs straks twee vierwagenstellen op één spoor gelijktijdig behandelen.

Strukton won de aanbesteding voor dit project. "We zochten een aannemer die niet alleen goede kwaliteit levert, maar ook meedenkt welke oplossing de beste is voor de verbouwing", vertelt Leo van Dongen, directeur NS Techniek. "Deze verbouwing is een uitdaging voor Strukton, want het onderhoud aan de treinen moet gewoon door kunnen gaan. In de oude hal staat het aardwind, dat tijdens de verbouwing voor een lange periode in productie moet blijven. We willen dat onze monteurs zo min mogelijk last hebben van de verbouwing. Strukton kwam met het beste voorstel om dit te realiseren."

Evert Lemmen, algemeen directeur Strukton Worksphere, voegt hieraan toe: "Het kunnen voldoen aan de veranderende vraag op het gebied van vervoerscapaciteit vraagt om nieuwe voortschrijdende technologie. We bouwen een nieuwe moderne onderhoudshal van 175 meter lang, terwijl de onderhoudswerkzaamheden doorgaan" Strukton Rail legt de sporen in de nieuwe onderhoudshal aan en verzorgt de spooraansluiting. Met deze integrale aanpak realiseert Strukton een veilige en moderne onderhoudshal waar de nieuwe sprinters onderhouden kunnen worden.

Onderhoudsbedrijf Leidschendam aan de Westvlietweg onderhoudt en repareert sinds 1908 treinstellen. Door de 100-jarige ervaring wordt het huidige moderne materieel zeer zorgvuldig hersteld en onderhouden. Er zijn circa 250 mensen werkzaam.

In het voorjaar van 2018 is de verbouwing klaar, dan staat er een moderne onderhoudshal waarin NS het juiste onderhoud aan de nieuwe sprinters kan uitvoeren. De eerste nieuwe SNG sprinters worden in september 2018 ingezet.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant