Afbeelding

Getouwtrek over naam Mall of the Netherlands 

Actueel 2.008 keer gelezen

Leidschendam - Het juridisch adviesbureau Chiever, dat adviseert bij de bescherming van merken, handelsnamen, auteursrechten en design meldt dat Winkelcentrum Hoog Catharijne met succes de Europese merkregistratie Mall of the Netherlands van Rodamco heeft laten schrappen. Volgens de Cancellation Division van het Europese merkenbureau EUIPO heeft Rodamco het merk niet gebruikt en zijn de rechten daarom vervallen.

In een procedure bij EUIPO had Hoog Catharijne aangetoond dat het beeldmerk Mall of the Netherlands vijf jaar lang niet gebruikt was. Volgens de regels van het merkenrecht kan dan het verval van het recht worden ingeroepen. Rodamco stelde echter dat haar niets te verwijten viel. Het merk was bedoeld als nieuwe naam voor een winkelcentrum in Amstelveen. Maar omdat de onderhandelingen met de gemeente Amstelveen veel langer duurden dan verwacht, kon Rodamco niet starten met de Mall of the Netherlands. "Daar kunnen wij dus niets aan doen", aldus Rodamco.

Volgens EUIPO zijn dergelijke 'bureaucratische obstakels' echter onvoldoende om van een geldige reden voor niet-gebruik te spreken. 
Rodamco wil winkelcentrum Leidsenhage omdopen in Mall of the Netherlands (met een ander logo, waarvoor het inmiddels ook al weer merkregistraties heeft verricht). Intussen heeft Hoog Catharijne bij de Kamer van Koophandel zijn naam laten aanpassen in Hoog Catharijne Mall of the Netherlands. Wordt vervolgd.

Monique van Geemert, Shopping Centre Manager Leidsenhage, is kort in haar reactie: "Dit slaat slechts op een oude merkregistratie en zal geen invloed hebben op de gekozen naam Mall of the Netherlands."


 

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant