Saskia Roosen, van 'Ik als merk', leert mensen hoe zij zichzelf in de markt kunnen zetten (foto: Inge Koot).
Saskia Roosen, van 'Ik als merk', leert mensen hoe zij zichzelf in de markt kunnen zetten (foto: Inge Koot).

Hoe verkoop je jezelf aan een nieuwe werkgever?

Ondernemer in Beeld 512 keer gelezen

Leidschendam - Je ervaart te veel spanning op je werk, je zit niet op de juiste plek of je wilt graag solliciteren maar hoe pak je dat aan. Allemaal vraagstukken waarbij een loopbaancoach uitkomst kan bieden. Saskia Roosen, van 'Ik als merk', coacht mensen die toe zijn aan een volgende stap in hun carrière of die zich afvragen of dit wel het werk is dat zij tot de pensioenleeftijd willen uitvoeren. 

Saskia is 4,5 jaar geleden van start gegaan als loopbaancoach. Zij raakte zelf haar baan kwijt en kreeg op dat moment de kans om haar eigen toekomst onder de loep te nemen. "Ik ben een loopbaantraject in gegaan en kreeg inzicht in waar ik goed in ben en waar mijn kansen liggen." Omdat zij in haar toenmalige baan als teammanager bij een grote welzijnsorganisatie in Den Haag veel ervaring had opgedaan met het aannemen en begeleiden van mensen zag zij daar kansen. "In alle banen die ik heb gehad, stond het begeleiden van mensen centraal." Saskia zocht contact met een loopbaanadviseur en is gestart met de opleiding tot loopbaancoach. Sinds kort heeft Saskia een nieuwe werkplek in Leidschendam van waaruit zij haar cliënten begeleidt. 

Saskia begeleidt nu mensen die op zoek zijn naar ander werk. "Vaak gaat het om mensen die niet precies weten wat ze willen. Een beroepentest maakt onderdeel uit van het traject. Maar we duiken eerst in het verleden. Wie ben je, wat vind je belangrijk in het leven en welke keuzes heb je gemaakt in het verleden. Van daaruit wordt de stap naar het heden gemaakt." Saskia ziet veel mensen met burn-outklachten die niet meer gelukkig zijn in hun werk. "Hoe meer de baan bij je past, hoe gelukkiger je wordt."

Saskia leert haar cliënten hoe zij zichzelf in de markt kunnen zetten. Zij ziet ieder individu als zijn of haar eigen merk. Vandaar ook de naam van haar bedrijf 'Ik als merk'. "Je verkoopt jezelf aan een nieuwe werkgever. Je hebt het dan over je kwaliteiten en wat je allemaal te bieden hebt." Het gebruik van social media en netwerken vormen een belangrijk onderdeel van het traject. Speciale aandacht gaat uit naar het LinkedIn profiel, het CV en de stappen om geschikte vacatures te vinden. 

Door veranderingen in de Nederlandse arbeidsmarkt, het stijgen van de AOW-leeftijd en de hoge eisen die aan werknemers worden gesteld heeft met name de 45-plusser het niet makkelijk. Het ministerie van sociale zaken en werkgelegenheid stelt daarom subsidie beschikbaar voor ontwikkeladvies van 45-plussers uit verschillende beroepsgroepen. Onder andere geldt dit voor mensen in het primair onderwijs en logistiek medewerkers. "45-plussers moeten op tijd na gaan denken over hun eigen loopbaan en eventuele vervolgstappen. Ik wil hen daarbij graag begeleiden. Dit is een kans voor mensen om kosteloos een loopbaantraject van 4 bijeenkomsten te doorlopen en om na te denken over hun volgende stap in hun carrière." Kijk voor de voorwaarden op www.ikalsmerk.nl.

Het loopbaantraject bij 'Ik als merk' omvat 7 tot 8 bijeenkomsten van ongeveer 1,5 uur. Voor elke bijeenkomst worden thuisopdrachten gemaakt. Het traject wordt afgesloten met een concreet actieplan. Meer informatie: www.ikalsmerk.nl, 0622500117, info.ikalsmerk.nl.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant