Van Velsen Rallysport gaat voor de zandduinen van Mauritanië | HetKrantje-Online.nl
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226556&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=hetkrantje-online.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=226,227" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo hetkrantje-online.nl
De laatste 28 km van de derde etappe waren pittige duinen. Maar het 'Blauwe Schatje' deed het prima (foto: pr Van Velsen Rallysport).
De laatste 28 km van de derde etappe waren pittige duinen. Maar het 'Blauwe Schatje' deed het prima (foto: pr Van Velsen Rallysport).

Van Velsen Rallysport gaat voor de zandduinen van Mauritanië

  •   58 keer gelezen   Actueel

Stompwijk - Het was zondag 12 januari rustdag in de Africa Eco Race, nadat er 5 zware etappes in Marokko waren verreden. Tijdens deze etappes krijgt het materiaal te maken met flinke klappen en bonken door de gaten en kuilen op de tracks.

Toch heeft het team zich goed door de etappes heen weten te slaan. “In 2019 hebben wij twee rally’s gereden. In januari de Africa Eco Race en in april de Morocco Desert Challenge. De tweede rally hebben we gereden om nog meer snelheid te krijgen op dit soort tracks. Het werpt nu al zijn vruchten af. Ik ben wel als 3e gestart, maar ik had al ingecalculeerd dat als we tijdens de rustdag op positie 6 staan, we het goed hebben gedaan,” vertelt Stompwijker Aad van Velsen.

Na de etappe van maandag was Van Velsen de best geklasseerde Nederlander bij de trucks.

In de tweede helft van de rally komen de zandduinen van Mauritanië. “Hier wil ik mijn slag slaan”, aldus Aad. “Dit zijn mijn favoriete etappes. De duinen, daar is onze truck voor gebouwd. Ik houd van de uitdagende duinen. Waar andere truckteams het net niet halen, komen wij dankzij de kracht van onze Blauwe Schatje toch boven op de top. Dan hoor ik onze truck brommen en snorren. Het zijn zware etappes voor de truck, maar hij is echt heel sterk”.

Alle etappes zijn zwaar voor het materiaal. Waar het in Marokko om snelheid gaat, gaat het in Mauritanië om de kracht. In de duinen komt het er heel nauw op aan. Het losse zand vergt veel behendigheid van de coureur, maar ook van de monteur. De monteur moet voornamelijk de motortemperatuur en bandenspanning in de gaten houden. Het is belangrijk goed samen te werken in de cabine.

“Het zand lijkt soms wel bakmeel. Daar kom je met harde banden echt niet doorheen. Dan moeten we de banden aflaten lopen. Kom je hier vast te staan, dan wordt het scheppen”, aldus Michel. “Het is voor mij het eerste jaar in de rallytruck. Ik moet hier nog wel aan wennen, maar gelukkig heeft Marco vorig jaar op mijn stoeltje gezeten. Marco navigeert dit jaar en hij geeft mij af en toe tips”.

Iedere nacht wordt de rallytruck technisch gecontroleerd en waar nodig gerepareerd. Soms valt de schade van de etappe mee en is het alleen regulier onderhoud. Soms moeten de monteurs de nacht doorwerken om de truck op tijd af te hebben. En de volgende dag volgt er weer een verbindingsroute naar het volgende bivak. 

“Wanneer er grote reparaties zijn, beginnen Michel en Bart ook met sleutelen. Op een gegeven moment moet Bart stoppen met sleutelen omdat hij de volgende dag met Brutus (de assistentietruck) moet rijden. Hij moet natuurlijk wel fit genoeg blijven om ons veilig naar het volgende bivak te brengen. Dit houd ik goed in de gaten. Als ik niks zeg, gaat hij gewoon door”, aldus Rachel. “Michel zal dan op een gegeven moment ook moeten stoppen want ook hij moet de volgende dag weer aan de bak. Arie, Rob en ik gaan door tot de truck echt klaar is voor de etappe. Ik ben geen monteur, maar ik kan de mannen wel ondersteunen. Dingen aangeven of onderdelen schoonmaken zodat ze weer gebruikt kunnen worden. Het gebeurt wel dat we net klaar zijn en de truck gelijk aan de start moet verschijnen. Het geeft dan toch echt wel een kick dat we dit weer met elkaar gefixt hebben.”

De rustdag was eigenlijk meer een ‘klusdag’. Al het materiaal werd flink onder handen genomen. Pas toen de truck dan echt klaar was, kreeg het team rust…Nog enkele etappes te gaan voordat het gehele karavaan bij het legendarische Lac Rose in Dakar arriveert. Het gaan zware etappes worden voor alle deelnemers. Ook al zijn dit de favoriete etappes voor Aad en is de rallytruck voor deze etappes gebouwd. Het materiaal wordt sterk op de proef gesteld. En zoals Aad zegt: “Achter iedere steen schuilt gevaar.”

Volg de race op  www.vanvelsenrallysport.nl , op facebook, Instagram en twitter. En iedere avonds zendt Ziggo Sport om 23.00 uur een verslag van de Africa Eco Race uit (de volgende dag op Youtube). Dinsdag 21 januari keer het team weer terug naar huis en doet vanaf 20.00 uur hun verhaal in De Bles.


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226556&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=hetkrantje-online.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=226,227" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9768107&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=hetkrantje-online.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=226,227" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226558&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=hetkrantje-online.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=226,227" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>