Ellen Kuijs van restaurant Le Barquichon en Yvette von Holtz van restaurant Eigenwijz (foto’s: Inge Koot).
Ellen Kuijs van restaurant Le Barquichon en Yvette von Holtz van restaurant Eigenwijz (foto’s: Inge Koot).
KOOP LOKAAL

Horeca in Huygenskwartier is er klaar voor

Actueel 1.110 keer gelezen

Voorburg - “We hebben er heel veel zin in maar vinden het ook wel erg spannend”, zeggen Yvette von Holtz van restaurant Eigenwijz en Ellen Kuijs van restaurant Le Barquichon. De restaurants en terrassen mogen vanaf 1 juni om 12.00 uur weer open.

Alle horecaondernemers in het Huygenskwartier hebben de nodige voorbereidingen getroffen zodat zij hun gasten op een veilige en vertrouwde manier kunnen ontvangen. “We hebben al heel wat reserveringen staan”, vertelt Yvette. “Het is echt hartverwarmend dat zoveel gasten er vertrouwen in hebben dat het veilig is om bij ons te genieten van onze service en een heerlijke maaltijd”, vult Ellen aan.

Sinds de horeca op 15 maart om 18.00 uur abrupt haar deuren moest sluiten, is het voor de horecaondernemers improviseren, continu schakelen en hard werken, ondanks dat ze dicht zijn. Maar ook wel wakker liggen en af en toe een traan. “Creativiteit, dat is een belangrijke eigenschap voor een ondernemer in deze tijd”, is de mening van Yvette. “Er wordt heel veel van ons verwacht, dat maakt het ondernemerschap wel leuk maar in deze tijd ook wel erg spannend.”

De horecaondernemers in het Huygenskwartier staan in nauw contact met elkaar. Samenwerken en elkaar ondersteunen bij lastige beslissingen en inspireren als er weer een volgende aanpassingen gedaan moet worden, vinden zij van groot belang. Ellen: “Alle horecaondernemers hebben op een of andere manier iets gedaan met afhalen en bezorgen. Dan probeer je dat zo goed mogelijk te doen en elkaar niet in het vaarwater te zitten. Maar iedereen is heel erg bij zichzelf gebleven.”

Yvette en Ellen zijn onder de indruk van de hartverwarmende reacties van hun gasten. “Iedereen wil weten hoe het met je gaat en het is zo fijn dat er zo enthousiast werd besteld bij alle horecaondernemers in het Huygenskwartier. Daar willen wij namens alle horecaondernemers van het Huygenskwartier de inwoners van Leidschendam-Voorburg voor bedanken.”

Maar nu staat de horeca voor een volgende fase. Hoe richt je jouw restaurant in naar de richtlijnen van het RIVM in een anderhalve meter maatschappij? “Dat is weer een hele andere uitdaging en voor ons best een ingewikkelde”, vindt Ellen. Le Barquichon is een klein restaurant met een gezellige huiskamersfeer. Normaal gesproken is er plek boor 18 personen, nu nog maar voor 10 personen. Het ruimere restaurant Eigenwijz heeft zeker plek voor 30 gasten, maar als er na 1 juli opgeschaald mag worden, kunnen zij ook veel minder gasten kwijt dan voor de crisis. Chef-kok Michael is druk bezig met het maken van plantenbakken die dienen als afscheiding tussen de tafels. “Dat is veel leuker dan plexiglas”, vindt Yvette. Voor de plantenbakken wordt het hout gebruikt van de buitenbanken die voor Coffeeworks stonden. Zover gaat de samenwerking tussen de ondernemers in het Huygenskwartier.

Detailhandel
De horeca is blij dat de winkels in het Huygenskwartier de afgelopen maanden gewoon open zijn gebleven. De oproep om vooral lokaal te kopen heeft gewerkt. Maar het zijn ook bizarre tijden voor de detailhandel. Bij sommige winkels is het drukker dan normaal en bij andere weer te rustig. Maar waar de winkeliers in ieder geval heel alert op zijn, is dat de klanten netjes afstand houden van elkaar. Door de straten in het Huygenskwartier lopen nog genoeg mensen, ouders met kinderen en ouderen. Er staan mensen binnen bij de bakker, slager, kaasboer en bloemist en indien er teveel klanten zijn, staan zij buiten keurig op 1,5 meter afstand van elkaar te wachten.

Dat het momenteel niet vanzelf gaat en afwachten of er klanten komen niet de beste oplossing is in deze coronacrisistijd, dat hebben ook de winkeliers in het Huygenskwartier wel gemerkt. Maar creatieve ondernemers redden zich wel en daar zijn er heel veel van in dit historische centrum. Zij bedenken andere manieren om toch omzet te maken, zoals bijvoorbeeld door personal shopping in kledingwinkels. Klanten kunnen dan op afspraak de winkel bezoeken. Zij hebben de winkel dan helemaal voor zich alleen en krijgen daarbij persoonlijk advies bij hun aankopen.

Huygenskwartier Voorburg is en blijft, ook in deze bizarre tijd, winkelen in een sfeervol en authentiek winkelgebied en culinair genieten van een breed aanbod aan horecagelegenheden: van chique restaurants met een hooggewaardeerde menukaart tot gezellige (grand) cafés met een ontspannen sfeer. De meeste horecagelegenheden blijven ook na 1 juni gasten de mogelijkheid geven om gerechten af te halen of thuis te laten bezorgen.

Terrassen
Ook kunnen de terrassen vanaf 1 juni weer open. Het is toegestaan voor twee mensen, of een huishouden met meer personen, om binnen 1,5 meter van elkaar te zitten. Veel horecagelegenheden hebben een eigen terras en willen dit graag uitbreiden. Ook zijn er restaurants die geen terras hebben maar heel graag een buitenruimte willen creëren om zo toch meer gasten te kunnen ontvangen. Dat geldt zeker voor restaurant Le Barquichon. “Wij hebben een aanvraag gedaan voor een terras voor onze deur in de Kerkstraat. Dat zou betekenen dat er dan niet meer gefietst kan worden door de Kerkstraat. Wij hopen dat wij hier toestemming voor krijgen.” De gemeente Leidschendam-Voorburg brengt de mogelijkheden in kaart voor horecagelegenheden om hun terras te verruimen. Samen met de ondernemers wil de gemeente kijken welke plannen passen bij de omgeving van de horecazaken. Deze plannen worden welwillend en versneld beoordeeld, zodat de verruimde terrassen per 1 juni open kunnen. Het is voor de ondernemers nog even afwachten, maar zij hebben goede hoop dat er vanuit de gemeente positief meegedacht wordt.

RIVM-richtlijnen
Om deze crisis goed door te komen heeft de horeca ook de steun van de inwoners van Leidschendam-Voorburg nodig. De horeca van het Huygenskwartier roept de inwoners dan ook op om solidair te zijn met de ondernemers en een tafel te reserveren bij een van de gelegenheden in het mooie centrum. Omdat er minder ruimte is in de restaurants, hopen zij dat de gasten niet alleen in het weekend komen maar ook zoveel mogelijk doordeweeks. Zij willen de gasten nog steeds dezelfde ervaring geven, maar wel met nieuwe huisregels. “Gasten moeten zich aan de regels houden en beseffen dat die regels er zijn.”

De ondernemers van het Huygenskwartier volgen de landelijke richtlijnen van het RIVM en passen steeds - indien nodig - de protocollen aan. Zo geven zij geen handen, verzoeken zij de gasten te betalen via de pin, zorgen zij voor extra schoonmaakbeurten van contactpunten zoals deurknoppen, trapleuningen, toetsenborden, pinautomaten en toiletten etc. en medewerkers met (lichte) klachten blijven thuis. Voor restaurants en cafés geldt dat mensen moeten reserveren voor een tafeltje binnen. Dat kan bijvoorbeeld via reserveringsapps of gewoon telefonisch. Voor terrassen hoeft er niet gereserveerd te worden. Bij aankomst - zowel binnen als buiten - volgt een ‘controlegesprek’, waarin gasten moeten aangeven of ze klachten hebben. Zo ja, dan wordt de toegang geweigerd. Vanaf drie personen moeten de gasten ook aangeven of ze onderdeel zijn van hetzelfde huishouden. Zo niet, dan moet iedereen anderhalve meter afstand houden van elkaar. Binnen mogen er maximaal dertig gasten aanwezig zijn. Op het terras geldt geen limiet, zolang die afstand maar gewaarborgd blijft. “Als wij ons allemaal goed aan de richtlijnen houden dan hebben wij er vertrouwen in dat er ook voor de horeca weer mooie tijden aankomen in het Huygenskwartier.”

Alle horecaondernemers in het Huygenskwartier hebben een promotiefilmpje laten maken door Skybirds Drone Media waarin zij aangeven er helemaal klaar voor te zijn en de gasten vanaf 1 juni 12.00 uur met open armen zullen ontvangen. Deze filmpjes worden deze week gedeeld via social media.
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant