Logo hetkrantje-online.nl
(foto: pr).
(foto: pr).

Beleving essentieel voor post-corona winkelcentrum

  •   485 keer gelezen   Actueel

Leidschendam - Nieuw onderzoek Unibail-Rodamco-Westfield toont aan dat beleving in winkelcentra essentieel is om te overleven in het post-corona tijdperk. Winkelcentrum Leidsenhage, het toekomstige Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam, speelt daar volledig op in.

Unibail-Rodamco-Westfield investeert meer dan €600 miljoen om het verouderde winkelcentrum Leidsenhage om te toveren tot een internationaal icoon voor retail. Met een vloeroppervlakte van 117.000 m2 zal Westfield Mall of the Netherlands flagshipstores van toonaangevende merken, winkels van lokale ondernemers en een variatie aan cafés en restaurants aanbieden. Het centrum krijgt ook een bioscoop met 10 zalen, foodmarket FRESH! en een speciaal boetiekgedeelte. De opening staat gepland in het eerste deel van 2021.

Uit een trendanalyse van The Future Laboratory, een van ’s werelds meest gerenommeerde bureaus op het gebied van toekomstig consumentengedrag, in samenwerking met Unibail-Rodamco-Westfield blijkt dat het bieden van belevingen cruciaal is om consumenten in het post-corona tijdperk aan merken te verbinden. De analyse laat een aantal nieuwe trends zien.

Volgens Bart van Twillert, Country Manager bij Unibail-Rodamco-Westfield, laat het onderzoek goed zien op welke manier de retailsector zich moet aanpassen om bestaansrecht te houden: “In Nederland wordt vaak gesproken over beleving in het kader van retail, maar het wordt tot nu toe zelden daadwerkelijk toegepast. Dat is ontzettend jammer omdat deze ontwikkeling zoveel kansen biedt die retail interessanter en leuker kunnen maken. Omdat wij het echt anders wilden doen is Westfield Mall of the Netherlands ontwikkeld met beleving als een van de centrale uitgangspunten. Dit betekende dat we vanaf de start meer wilden bieden dan alleen maar winkels. Met het ontwikkelen van FRESH, waar je heerlijk vers kunt eten, of The Gallery, waar je de nieuwste winkeltrends vindt, verwachten we mensen dan ook daadwerkelijk een beleving te kunnen bieden.”

Volgens Chris Sanderson, co-founder van The Future Laboratory, laat het onderzoek duidelijk zien voor welke omwenteling de retailsector staat: “Na de eerste lockdowns uit de coronatijd moeten winkels weer opnieuw hun meerwaarde bewijzen aan de consument. Dit betekent dat ze niet simpelweg op dezelfde wijze verder kunnen gaan met het zich richten op het louter verkopen van producten. De crisis biedt echter ook een aantal nieuwe kansen om het verschil te maken en extra waarde toe te voegen aan producten: uit ons onderzoek blijkt dat dat het makkelijkst gaat door een beleving toe te voegen aan de winkelervaring. Een goed voorbeeld hierbij is de winkel van Fest in Amsterdam, waarbij je series kan kijken in een thuisbioscoop om de beste testervaring van hun meubilair te bieden.”

Sanderson vervolgt: “De tijd dat je producten zoveel mogelijk via verschillende digitale verkoopkanalen voor de laagste prijs probeert te verkopen is een doodlopende straat voor retailers. Uit ons onderzoek blijkt juist dat merken veel meer het verschil kunnen maken door in de winkel hun mooiste producten te verkopen. Consumenten zijn hierbij gebaat omdat ze beter kunnen kiezen en winkeliers kunnen hiermee een eerlijke prijs krijgen voor hun producten. ”

Hij ziet ook nog een derde grote kans die winkeliers kunnen grijpen in de nieuwe werkelijkheid: “Mensen zijn nu meer dan ooit op zoek naar een ontsnapping uit hun dagelijkse levens waarin ze vaker thuiszitten dan vroeger. Dit biedt een enorme kans voor winkeliers om het karakter van hun winkel te vormen naar een omgeving waarin mensen het dagelijkse leven even los kunnen laten. Juist op die manier kun je als winkelier waarde toevoegen voor de huidige consument. Deze crisis biedt dus ook echt daadwerkelijk kansen, en ik ben benieuwd of en hoe merken en Malls deze kansen de komende tijd gaan pakken!”

Volg de renovatie van Leidsenhage op: leidsenhagevernieuwt.nl en mallofthenetherlands.com.

Meer berichten