De babbeltruc vond grotendeels telefonisch plaats, maar de bankpassen van het echtpaar werden aan de deur opgehaald (foto: Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid).
De babbeltruc vond grotendeels telefonisch plaats, maar de bankpassen van het echtpaar werden aan de deur opgehaald (foto: Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid).

Ouder echtpaar in Duivenvoorde voor 5.000 euro opgelicht

Actueel 1.969 keer gelezen

Leidschendam - Een ouder echtpaar (90 en 85 jaar) dat nog zelfstandig woont in Duivenvoorde in Leidschendam, is onlangs door middel van een babbeltruc opgelicht en is zo 5.000 euro kwijtgeraakt.

Zij ontvingen een telefoontje van de ING bank met de vraag of zij een groot bedrag naar Zuid Afrika hadden overgemaakt. De man aan de telefoon had gegevens van de bewoner. “Goedemorgen meneer, mag ik even uw gegevens verifiëren” en noemde de naam, geboortedatum en het bankrekeningnummer. Dit klopte feilloos waardoor de bewoner dacht echt met de ING te maken te hebben. De man die belde vroeg hem of het klopte dat hij een groot bedrag naar zuid Afrika had overgemaakt, toen de bewoner ontkennend antwoordde, zei de man dat er sprake was van fraude en dat er snel gehandeld moest worden. De bewoner kreeg instructies op welke manier hij hun beider betaalpassen moest doorknippen. Deze zouden binnen 30 minuten worden opgehaald en de volgende dag zouden er nieuwe passen gebracht worden. Toen de passen waren doorgeknipt vroeg de man naar hun pincodes. De passen waren immers onbruikbaar dus kon het geen kwaad om de pincodes te geven. Met deze pincodes kon de man het zogenaamd overgeboekte geld terughalen. De man zou ervoor zorgen dat de bewoner een half uur later gebeld zou worden door de fraudehelpdesk zodat hij melding van dit overgeboekte geld kon doen. Inderdaad kwam er na korte tijd een busje voorrijden en werden de doorgeknipte bankpassen opgehaald. Dit alles verliep keurig en zonder dwang.

Echter bleef het beloofde telefoontje uit waardoor de bewoner zich zorgen maakte en hij zelf met de ING-bank belde. ING gaf aan nooit zo te werk te gaan en vermoedde onraad. De rekening en passen werden direct geblokkeerd. Ook gaf de ING aan dat er geld van de rekening was opgenomen maar mocht de bedragen niet noemen. Aan het eind van de middag sloegen de bewoners pas alarm geslagen en belden hun zoon die hun financiën beheert. Het kwaad was echter al geschied: de man(nen) hadden in Leidsenhage op verschillende opneempunten €5.000 van hun rekeningen gehaald.

Inmiddels heeft de familie de fraudehelpdesk van ING gesproken. Dat dit heel veel voorkomt zal u niet nieuw zijn. Persoonsgegevens worden nog altijd doorverkocht aan derden, vooral energieleveranciers zijn hier de grote boosdoeners. De doelgroep waarin criminelen interesse hebben, is die van mensen met geboortejaar 1930 - 1950. De gegevens waarover criminelen beschikken worden ‘omgedraaid’ verteld, dus i.p.v. dat de ING ter verificatie vraagt om een geboortedatum etc. geven criminelen deze informatie alvast om zo ‘vertrouwen’ te wekken.

“Wat mij het meest aan het hart gaat is dat mijn ouders niet begrijpen wat ze precies fout hebben gedaan”, aldus de dochter van het opgelichte echtpaar. “Het telefoongesprek leek zo echt omdat die persoon zoveel gegevens van ze had. Ik ben dan ook bang voor herhaling. Niet op deze manier daar hebben ze nu wel van geleerd maar bijvoorbeeld door de valse brieven die in omloop zijn van banken en zelfs van de belastingdienst. Dit zal voor veel mensen een valkuil zijn.”

“Heel graag zou ik een waarschuwing willen afgeven naar ouderen maar ook naar hun kinderen”, vervolgt de vrouw. “Praat er met elkaar over en bescherm ze zo goed mogelijk. Zorg ervoor dat de daglimiet op betaalpassen zo gering mogelijk is en boek maandelijks automatisch geld over naar een spaarrekening, hoe klein het bedrag ook. En laat de brief van een instelling maar even liggen tot je er door een kind, buurman, kennis etc naar hebt leren kijken of bel de instantie ter verificatie. Vraag altijd om legitimatie!“

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant