Barend Brouwer, ‘Winterlandschap’ en ‘Gezicht op de Broeksloot te Voorburg’ (foto: pr Museum Swaensteyn).
Barend Brouwer, ‘Winterlandschap’ en ‘Gezicht op de Broeksloot te Voorburg’ (foto: pr Museum Swaensteyn).

Museum Swaensteyn verwerft winterlandschap

Actueel 328 keer gelezen

Voorburg - Ofschoon het ook voor musea lastige tijden zijn, wist Museum Swaensteyn onlangs de hand te leggen op een monumentaal schilderij van de Voorburgse schilder Barend Brouwer (1872-1936). 

Het doek wordt vanaf deze week tentoongesteld naast een zomerlandschap van de kunstenaar dat zich al lange tijd in de collectie bevond en dat verrassend genoeg exact even groot blijkt te zijn.

Een museum dat niet beschikt over een regulier aankoopbudget moet het hebben van buitenkansjes. Van kunstwerken die door particulieren worden geschonken of gelegateerd, of van aankopen die met steun van goede gevers kunnen worden gedaan. Dat laatste overkwam Museum Swaensteyn enkele weken geleden. 

Directeur Peter van der Ploeg: “Bij het Twents Veilinghuis spotte ik een groot winterlandschap van Barend Brouwer. Maar heel ‘winters’ zag het er niet direct uit, de verf was namelijk bedekt door een dikke, ongelooflijk vergeelde laag vernis. Wat bij een sneeuwlandschap natuurlijk niet heel fijn is. Maar ik had de indruk dat zich daaronder een prachtig bewaard gebleven schilderij bevond, en ik besloot te bieden. Een goede gever stelde zich garant tot een bepaald bedrag, het was spannend. Maar al bij achthonderd euro stokte het bieden, ik denk dat die vuile vernis potentiële kopers afschrok. Reuze blij reed ik ermee naar Voorburg. Het paste maar net in mijn auto.”

De voorstelling toont een winters sneeuwlandschap. Een dichtgevroren sloot leidt je blik de diepte in. Een boerenkar met twee paarden ervoor en wat kraaien zijn de enige tekenen van leven in het verder verlaten landschap. Dat is een groot contrast met het zonnige zomertafereel dat er nu naast hangt, een gezicht op de Broeksloot in Voorburg, dat juist vibreert van de reflecties van het zonlicht. 

Conservator Femke Overdijk heeft beide werken bewust zo opgehangen: “Dergelijke combinaties van seizoenen waren in Brouwers tijd heel geliefd bij verzamelaars. Of de nieuwe aanwinst ooit is geschilderd als tegenhanger van dit zomertafereel is niet bekend, maar dat de afmetingen precies overeenkomen is wel heel toevallig. Het levert in ieder geval een prachtige wand op.”

Inmiddels heeft een restaurator het schilderij onderzocht en vastgesteld dat het zich, afgezien van de vernislaag, in een uitstekende conditie bevindt. Van der Ploeg: “Dat is prettig, dan heeft het gokje goed uitgepakt. Nu gaan we wat fondsen werven voor de restauratie, maar wachten daar nog even mee tot de wereld weer wat is genormaliseerd. Het voelt niet goed om een beroep te doen op de vrijgevigheid van mensen in een situatie waarin iedereen het moeilijk heeft. Maar we hebben geen haast. Dat we het schilderij hebben is het belangrijkst.”

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant