Lotenverkopers aan de deur voor de Grote Clubactie 2021 (foto: Grote Clubactie / Merel van Dooren).
Lotenverkopers aan de deur voor de Grote Clubactie 2021 (foto: Grote Clubactie / Merel van Dooren). MEREL V DOOREN

Grote Clubactie levert lokale clubs € 43.314 op

za 4 dec 2021, 15:00 Actueel

In Leidschendam-Voorburg haalden verenigingen tijdens de Grote Clubactie in totaal € 43.314 op.

Landelijk deden 5.267 verenigingen mee met de Grote Clubactie. Samen haalden zij ruim 10,7 miljoen euro - 1,2 miljoen meer dan vorig jaar - op door bijna 3,6 miljoen loten te verkopen. De deelnemende clubs verbreken hiermee alle records. De online verkoop steeg spectaculair. Vorig jaar werden 1 miljoen loten online verkocht, dit jaar gingen maar liefst 1,6 miljoen loten digitaal over de toonbank.

Dit jaar deden in Leidschendam-Voorburg de volgende clubs mee en zij haalden de volgende bedragen op. Hiervan gaat 80% naar de club: LeidschendamVoorburgse Rugby Club: €10434, Manege Hestar: €6630, Stompwijk ’92: €6030, VOLEVO Volleybal Leidschendam-Voorburg: €1995, Voorburgse Muziekvereniging Forum Hadriani: €1911, Creasi dans & evenementen: €897, RKAVV: €843, SEV Voetbal: €834, Popkoor In Between: €603, Showband ‘75 Leidschendam: €339. Voorburgse MHC Cartouche: €7170, Scouting Livingstone-Miriam Voorburg: €1872, Forum Sport: €1761, Muziekvereniging Kunst voor het Volk: €591, Badminton Club Voorburg: €564, Basketbalvereniging CobraNova: €261, AVGV: €123 en Stichting Hethuis: €15.

Leuker en slimmer

Volgens Frank Molkenboer, directeur van de Grote Clubactie is de online verkoop veel leuker en slimmer geworden. “Leden gebruiken hun eigen verkooppagina die eenvoudig is te bereiken via een QR-code. Dit geeft verenigingen een veel groter bereik. Via een appje kun je nu ook je tante aan de andere kant van Nederland vragen bij te dragen aan jouw club.”

Veel leden gaan nog gewoon langs de deur, en dat blijft een belangrijke manier van werven, stelt Molkenboer. “Maar veel tieners sturen liever een WhatsAppbericht naar familie en vrienden of posten hun verkooplink op social media.” Ook voor de clubs heeft de digitalisering een enorm voordeel. “In voorgaande edities kostte het invoeren en verwerken van loten veel tijd. Het gaat nu allemaal automatisch, waardoor het veel gemakkelijker is om mee te doen.”

Met de opbrengsten van de Grote Clubactie krijgen verenigingen een boost. Ze kunnen bijvoorbeeld nieuwe trainingsmaterialen kopen, een jeugdkamp organiseren of het clubhuis opknappen. Iedere club heeft zo zijn eigen doel.

Het succes bewijst de kracht van de 49 jaar oude formule. De Grote Clubactie is inmiddels de grootste fondsenwervende actie in Nederland voor het verenigingsleven. Met een uitkeringspercentage van maar liefst 80% keert deze loterij het meeste uit aan het goede doel, de deelnemende clubs.

Uit de krant