Eigenaar Dennis Brand van Bike Totaal Thijs Brand: "Deze uitdagende tijd dwingt je om na te denken over wie wij zijn als bedrijf en wie onze klanten zijn."
Eigenaar Dennis Brand van Bike Totaal Thijs Brand: "Deze uitdagende tijd dwingt je om na te denken over wie wij zijn als bedrijf en wie onze klanten zijn." Ton Borsboom

Krapte op de arbeidsmarkt dwingt Bike Totaal Thijs Brand tot moeilijke keuze

Actueel 3.124 keer gelezen

Leidschendam - Aan de Damlaan in Leidschendam is Bike Totaal Thijs Brand gevestigd. Al zo’n 65 jaar is dit bedrijf actief in Leidschendam en omstreken. Eigenaar Dennis Brand heeft niets te klagen zegt hij, alleen monteurs zijn momenteel bijna niet te vinden. Daarom heeft hij een drastische stap moeten zetten.

“De fietsenbranche is één van de weinige branches waar het alleen maar drukker is geworden sinds de uitbraak van COVID, vertelt Brand. “” Heel veel mensen hebben de elektrische fiets ontdekt. Ik schaam me eigenlijk een beetje om het te zeggen, maar sinds COVID draaien wij beter dan ooit. Maar ook die wind mee in de fietsenbranche brengt diverse uitdagingen met zich mee. Als er meer gefietst wordt en je veel (elektrische) fietsen verkoopt, krijg je bijvoorbeeld automatisch te maken met meer service en onderhoud. Helaas lukt het met de krapte op de arbeidsmarkt niet om daar nog extra monteurs voor aan te nemen.”

Hij vervolgt: “Momenteel krijgen wij in onze werkplaats meer – veel meer – werkaanbod dan dat het werkplaatsteam kan verwerken. Ik merk dat de druk voor de mannen te hoog is. Dit heeft er zelfs toe geleid dat één van de mannen heeft besloten te vertrekken. Wij ontkomen er daarom niet aan om selectief te worden bij de aanname van reparaties. Natuurlijk is dit niet wat wij willen. Het liefst repareren we elke fiets. Maar op dit moment kunnen wij het werk niet meer aan en moeten er keuzes gemaakt worden.”

“Ik heb hier veel over nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat wij moeten kiezen voor de klant die voor ons kiest. De klant die bij ons koopt, zorgt ervoor dat ik mijn hypotheek en de salarissen van het team kan betalen. De klant die bij ons zijn of haar fiets heeft gekocht, geeft ons bestaansrecht en verdient het om de allerbeste service van ons te krijgen. Dat moeten én willen wij waarmaken.”

“Deze uitdagende tijd dwingt je om na te denken over wie wij zijn als bedrijf en wie onze klanten zijn. Wij zijn een normale fietsenwinkel - toevallig wel de grootste van de Haagse regio - maar toch een gewone fietsenwinkel die traditionele fietsen, elektrische fietsen en bakfietsen verkoopt. Dat is waar wij goed in zijn. En we kiezen er nu voor om zuinig te zijn op de klanten die zich dat ook beseffen en daarom bij ons kopen. 

“Dit betekent helaas wel dat wij andere fietsen moeten gaan weigeren in onze werkplaats. Niet alleen een fiets van goedkopere kwaliteit van Decathlon of bouwmarkt, maar ook elders gekochte, (duurdere) racefietsen of mountainbikes gaan wij niet meer repareren. Wij hopen op begrip bij de mensen die hoopten bij ons terecht te kunnen.”

Uit de krant