Staatssecretaris voor Cultuur en Media Gunay Uslu nam het rapport in ontvangst (foto: Marco Peters).
Staatssecretaris voor Cultuur en Media Gunay Uslu nam het rapport in ontvangst (foto: Marco Peters). MARCO PETERS

Huis-aan-huiskranten hebben het grootste bereik

Actueel 458 keer gelezen

Leidschendam-Voorburg - Het onderzoek ‘De staat van de lokale nieuws- en informatievoorziening 2022’ is gepresenteerd door het Commissariaat voor de Media en huis-aan-huiskranten komen naar voren met het hoogste bereik. Daarna volgen de publieke omroepen en de regionale dagbladen.

Overall worden de huis-aan-huiskranten gezien als de belangrijkste informatiebron. En, niet onbelangrijk, de huis-aan-huiskranten bereiken bijvoorbeeld ook de minder in het gemeentenieuws geïnteresseerde burger. Het onderzoek is uitgevoerd onder 10.343 respondenten en is hiermee representatief voor heel Nederland 16+. Het betreft een consumentenonderzoek en dat is uniek. Bij de uitreiking waren tevens journalistieke organisaties SVDJ (stimuleringsfonds voor de journalistiek) en NNP (Nederlandse Nieuwsblad Pers) aanwezig.

Opvallende resultaten

Nederlanders zijn geïnteresseerd in lokaal nieuws. 46 procent geeft aan buitengewoon of erg geïnteresseerd te zijn in wat er in de gemeente zoal speelt. Nog eens 43 procent is enigszins geïnteresseerd. Als men één informatiebron moet kiezen die men als de meest belangrijke bron van lokaal nieuws beschouwt, dan kiest men met 25 procent het meest voor de huis-aan-huiskrant.

Het gaat op dit moment goed met de lokale informatievoorziening, ten minste als we de burger zelf aan het woord laten. Nederlanders zijn geïnteresseerd in wat in hun gemeente gebeurt, maken gebruik van het diverse aanbod aan informatie en zijn daarmee ook tevreden. De huis-aan-huiskrant is het medium dat op papier door de brievenbus valt en wekelijks meer mensen met lokale informatie verzorgt dan elk ander medium. De huis-aan-huiskrant bereikt op papier zelfs de minder geïnteresseerde burger.

Niels Ackermans, Directeur Rodi Media en bestuurslid NNP: “Als groots voorvechter van lokale communicatie zijn we blij met deze cijfers die onze visie bevestigen en zelfs versterken. Er is veel vraag naar lokale communicatie en met onze huis-aan-huiskranten en websites proberen we die zo goed mogelijk in te vullen. Ondanks de stijgende papierprijzen, die wel speciale aandacht vanuit de politiek vraagt, blijven wij ons inzetten om verbindingen te creëren via crossmediale communicatie en daarmee de lokale samenleving laten bloeien.

Staatssecretaris voor Cultuur en Media Gunay Uslu nam het rapport in ontvangst. “De uitkomst laat zien dat lokale media een belangrijk onderdeel zijn van het leven van mensen. Een bevestiging van wat we al wisten.”

Meer weten over dit onderzoek? Download hier het rapport: https://publish.folders.eu/fixed/2287463 en/of de presentatie: https://publish.folders.eu/fixed/2287466.

Uit de krant