Dagelijks werken monteurs van Onderhoudsbedrijf Leidschendam aan het onderhoud en herstel van treinen (foto: pr NS).
Dagelijks werken monteurs van Onderhoudsbedrijf Leidschendam aan het onderhoud en herstel van treinen (foto: pr NS).

NS-onderhoudsbedrijf krijgt nieuw kuilwielenbankgebouw

Actueel 701 keer gelezen

Leidschendam - Het spoor op het emplacement bij het onderhoudsbedrijf Leidschendam van de NS aan de Westviletweg (tegenwoordig net buiten de gemeentegrens met Den Haag -red.) wordt verbouwd. Tijdens deze treinvrije periode tot 13 december wordt een nieuw kuilwielenbankgebouw van NS aangesloten aan het spoor.

NS heeft vier kuilwielenbanken in Nederland, waarvan één bij het onderhoudsbedrijf in Leidschendam. In een kuilwielenbank, in feite een in een kuil geplaatste draaibank, worden treinwielen onderhouden. Hier voorzien monteurs treinwielen van het juiste profiel. 

De huidige installatie is einde levensduur en wordt vervangen. Ditzelfde geldt voor enkele wissels en sporen op het naastgelegen emplacement. De nieuwe plek van de kuilwielenbank betekent een enorme aanpassing aan de infrastructuur. 

Overdag wordt aan het spoor gewerkt en’s nachts kunnen treinen door het werkterrein rijden. Zo wordt het onderhoudsproces niet te veel belemmerd. Zonder spanning op de bovenleidingen worden treinen met een locomotief opgehaald en weggebracht.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant