De ambassadeur van Nederland in Iran, Frank Mollen, in gesprek met leerlingen over cultuurverschillen en het werk op de ambassade in Iran (foto: pr).
De ambassadeur van Nederland in Iran, Frank Mollen, in gesprek met leerlingen over cultuurverschillen en het werk op de ambassade in Iran (foto: pr).

Ambassadeur van Nederland in Iran in gesprek op St. Maartenscollege

Actueel 598 keer gelezen

Voorburg - De ambassadeur van Nederland in Iran, Frank Mollen, heeft donderdag 8 februari een bezoek gebracht aan de 5T en 6T IB-klassen van het Sint-Maartenscollege in Voorburg. In de IB-lessen lezen de leerlingen het boek Persepolis van Marjane Satrapi, een memoir over een meisje dat opgroeit tijdens de islamitische revolutie in Iran. 

Het bezoek was een groot succes. De heer Mollen vertelde onder andere over het grote verschil tussen de Iraanse burgers en het regime, de uitdagingen die de relatie tussen Iran en Nederland overheersen, en de kansen die er liggen voor goede samenwerking (klimaat, landbouw, irrigatie). Ook vertelde hij over het hippe en levendige (alcoholvrije) uitgaansleven van de Iraniërs, de hoopvolle muziek die uit de speakers door de ramen naar buiten komt als je door de straten van Teheran loopt, en over de prachtige bergen die boven de stad uittorenen. 

IB staat voor International Baccalaureate. Op het Sint-Maartenscollege wordt het vak ‘English A: Language and Literature’ van het IB aangeboden aan de leerlingen in 5t/6t. Tijdens dit programma leren de leerlingen over alles wat met de Engelse taal te maken heeft. Zo verdiepen ze zich in literatuur, maar leren ze ook hoe een campagnespotje voor de verkiezingen in elkaar zit. Dit is een goede voorbereiding op de vervolgopleiding, omdat leerlingen vaardigheden zoals kritisch denken, essays schrijven en presentaties geven oefenen. Daarnaast streeft het IB ernaar om leerlingen interculturele competenties aan te leren en ze zo een open blik op de wereld te verschaffen.
De leerlingen lezen het boek Persepolis, omdat ze zo in aanraking komen met een andere vorm van literatuur: de graphic novel. Bovendien gaat dit boek over cultuur- en klassenverschillen, maar ook over oorlog en vooroordelen.

Om de leerlingen te helpen de geschiedenis, cultuur en achtergrond beter te begrijpen, hebben de docenten de ambassadeur uitgenodigd. De leerlingen hebben veel goede vragen gesteld en waren onder de indruk van zijn verhalen. Zo waren de leerlingen benieuwd naar de samenwerking tussen de ambassade en de lokale bevolking, maar ook naar hoe een ambassadeur de standpunten in Iran kan vertegenwoordigen. Ze waren ook zeker kritisch en hadden meer vragen dan waar tijd voor was. De heer Mollen gaf aan dat zij hun vragen gerust nog per e-mail konden sturen.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant