Cees Driebergen (foto: Haaglanden Voetbal)
Cees Driebergen (foto: Haaglanden Voetbal)

Positief boekjaar voor ADO

Actueel 12 keer gelezen

DEN HAAG - De Betaald Voetbal Organisatie ADO Den Haag heeft financieel gezien een positief resultaat geboekt over het seizoen 2011-2012. Dat heeft de directie bekend gemaakt in het jaarverslag. Na een seizoen met sportieve hoogte- en dieptepunten kan er teruggekeken worden op een positief resultaat na belasting van € 55.000,-.

Het betekent een goede verbetering ten opzichte van een negatief resultaat over het voorgaande boekjaar van € 824.000,-. Financieel gezien streeft de clubleiding ook in het seizoen 2012 – 2013 weer minimaal een break-even resultaat na. Eenvoudig zal het echter niet worden gezien de huidige economische omstandigheden. Het uiteindelijke streven is om op termijn met de exploitatie op nul te eindigen, zonder dat transfers daarbij meetellen.

Rechterrijtje

Sportief gezien mikt directeur Cees Driebergen van de club voor het lopende seizoen een positie bovenin het rechterrijtje. Met een jonge en frisse ploeg met veel nieuwe talenten en daarboven een goed draaiende staf is dit een reële doelstelling.

De netto-omzet over het boekjaar 2011-2012 steeg met bijna 10% ten opzichte van het seizoen 2010-2011. Mede door de Europese wedstrijden namen de wedstrijdbaten, de opbrengsten merchandise (van € 387.000 naar € 689.000) en de overige netto-omzet flink toe. Door een lagere eindklassering daalden wel de opbrengsten uit TV- en merkenrechtgelden. Per saldo stegen al deze opbrengsten met ruim € 1,3 miljoen tot bijna € 14,7 miljoen. De overige opbrengsten namen als gevolg van een aantal transfers met ruim € 1 miljoen toe tot bijna € 1,9 miljoen.

Stap

Op het gebied van veiligheid heeft ADO Den Haag ook een grote stap gemaakt. Meer en meer kan de nadruk op gastvrijheid in plaats van veiligheid worden gelegd. Alle inspanningen richt ADO Den Haag dan ook op het aantrekken van nieuwe fans, het vasthouden van de bestaande fanbase en het terughalen van oude supporters. Groot Haaglanden en de regio’s Delft, Zoetermeer, Westland en Leiden zijn hierbij als speerpunt de plaatsen waar de club zoveel mogelijk zichtbaar wil zijn.

Bron: ADO Den Haag

Uit de krant