De raad bijeen in vergadering (foto: Michel Groen).
De raad bijeen in vergadering (foto: Michel Groen).

Raadsflits maart

Actueel 92 keer gelezen

Leidschendam-Voorburg - In deze raadsflits leest u de standpunten van de verschillende fracties naar aanleiding van de raadsvergadering van 29 maart 2016. Wilt u meer weten van wat er in de raad is besproken, bekijk dan de uitzending op www.lv.nl/uitzending. Hier vindt u de digitale verslagen in geluid en beeld van de raadsvergadering.

GBLV

GBLV tegen betaald parkeren
GBLV is sinds jaar en dag tegen betaald parkeren in de gemeente. Dat het college nu een onderzoek wil doen om te kijken hoe we de parkeerproblemen in de toekomst kunnen oplossen heeft onze volledige steun. Jammer dat met name de VVD nu heel hard roepen dat GBLV betaald parkeren mogelijk maakt. Het is mede de VVD geweest die betaald parkeren op 2 locaties in onze gemeente al mogelijk maakt! 

Zonnepanelen voor het verenigingsleven
Een door GBLV ingediende motie om via zonnepanelen de verenigingen in de gemeente te ondersteunen werd door het collega opgepakt, zodat in de toekomst de verenigingen die het al financieel zwaar hebben, tegemoet kunnen worden gekomen door gezamenlijk energie af te nemen. Een bijkomend voordel van het plaatsen van zonnepanelen op bijvoord Westvliet, is dat de CO2 uitstoot naar beneden toe kan worden bijgebracht.

Om het kort, bondig en direct te houden: GBLV luistert naar haar inwoners.

www.gblv.nl
Facebook: /gemeentebelangenlv
Twitter: @GBLdamVburg
info@gblv.nl

VVD

VVD verzet zich tegen betaald parkeren!
De VVD heeft zich in de gemeenteraad fel gekeerd tegen een voorstel om de invoering van betaald parkeren te onderzoeken in onze gemeente. Helaas kregen de liberalen alleen steun van het CDA. De overige partijen staan achter het onderzoek.

De wethouder wil de opbrengst van betaald parkeren onderzoeken en sluit een snelle invoering als 'pilot' niet uit. De VVD is hier fel op tegen. Voor de VVD is het klip en klaar dat de gemeente geen betaald parkeren moet invoeren; niet in de wijken en niet rond de winkelcentra. Het is vervelend voor inwoners en hun bezoekers, en winkeliers en andere ondernemers vrezen voor omzetdaling. Bovendien levert het geen parkeerplaats extra op.

Volgens de VVD zijn er tal van andere mogelijkheden om parkeerdruk te vermijden of tegen te gaan volgens een gemeentelijke aanpak. Inwoners vrezen met een kostenpost opgezadeld te worden. Binnen een goed parkeerbeleid wordt rekening gehouden met inwoners in plaats van met de gemeentekas. De VVD diende in de gemeenteraad een motie in tegen het voorstel tot een onderzoek naar 'fiscaal' (dus: betaald) parkeren. Helaas werd deze motie alleen gesteund door het CDA.

Website: www.vvd-lv.nl
Twitter: @VVDLdamVburg
www.facebook.com/vvdleidschendamvoorburg

D66

Onderzoek naar aanpak parkeerdruk. D66 zet in op bereikbaarheid gemeente in MRDH
D66 is voorstander van pilots om per gebied in de gemeente te bepalen welke maatwerk oplossing werkt om parkeerproblemen aan te pakken. Alleen door uit te proberen en openlijk voors en tegens af te wegen zijn duurzame oplossingen te vinden. Zoals afgesproken in ons coalitieakkoord wordt betaald parkeren niet ingevoerd. Wel wordt in deze coalitie periode onderzocht of betaald parkeren in de toekomst kan helpen in de strijd tegen de toenemende parkeerdruk. Wat D66 betreft wordt de Van Schagenstraat in het Huygenskwartier op termijn afgesloten voor autoverkeer. Deze straat afsluiten biedt mogelijkheden voor ondernemers om daar bijvoorbeeld een terras te plaatsen. Dat vergroot de aantrekkelijkheid en gezelligheid van het gebied rondom de Herenstraat. Parkeren kan onder het station, dat zorgt voor loop in de Herenstraat.

D66 ziet toe op de 'uitvoeringsagenda bereikbaarheid' van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), waar de gemeente onderdeel van is. We moeten de stem van onze gemeente laten gelden. We dienen daarom onze zienswijze in, waarbij we inzetten op goed openbaar vervoer van en naar Leidschendam-Voorburg vanuit de regio, op een goede bereikbaarheid van Leidsenhage en het Huygenskwartier.

Contact met D66?

www.leidschendamvoorburg.d66.nl
fractie@d66leidschendam-voorburg.nl

CDA

CDA tegen betaald parkeren
Het college komt met een voorstel om betaald parkeren in onze gemeente te onderzoeken. Het CDA is tegen betaald parkeren in onze gemeente. Het CDA wil daarom geen onderzoek uit laten voeren naar de mogelijkheden van betaald parkeren. Geld dat dit college wil steken in het onderzoek kan dit college beter besteden aan het oplossen van de parkeerproblemen bij de randstadrailstations en Voorburg Noord. Het CDA steunde daarom de motie van de VVD tegen het onderzoeken van betaald parkeren. De motie is niet aangenomen omdat GBLV, PvdA, GrLinks, CU/SGP, D66, Fractie Hohage vóór onderzoek naar betaald parkeren zijn.

Het CDA riep wethouder Kist op om voor de start van de pilot afsluiting Van Schagenstraat in Voorburg met alle betrokken partijen en met name met het bestuur van de Oude kerk overleg te plegen.

www.cda-leidschendamvoorburg.nl
www.facebook.com/cdalv
www.twitter.com/CDALdamVburg

PvdA

Sijtwendepark en duurzame moties
In november nam de Raad unanieme motie aan over nachtsluiting Sijtwendepark. College wil nu eerst met de buurt praten. Maar de buurt heeft al zoveel gepraat en het draait maar om één ding: de overlast 's nachts in het park. Vroeger was het park 's nachts gesloten, maar dat kost geld. College wil daarom eerst kijken of het goedkoper kan. De PvdA stelde mondelinge vragen n.av. brief omwonenden: waar blijft de sluiting? De emoties lopen intussen hoog op in het park. Men wacht al sinds november. De PvdA roept college op samen met inwoners de motie uitvoering te geven. Maar college gaat eerst praten met de buurt...

Dat het soms wél snel kan gaan bewees het Actieplan Jeugdwerkgelegenheid. Een breed gedeeld plan met concrete acties, gaat nu gelijk van start. Prima werk van college, nu nog deze aanpak structureel maken!

Wat ook moet komen, is een Duurzaamheidsagenda, onderdeel van coalitieprogramma. PvdA wil een breed overzicht van acties, voor inwoners, organisaties en ondernemingen. GBLV wil een Energiecollectief voor verenigingen. Wethouder trok de  juiste conclusie: volgende maand komt de Duurzaamheidsagenda naar de Raad, de plek om alle wensen samen te brengen!

www.leidschendamvoorburg.pvda.nl
@: voorburg@pvda.nl

GroenLinks

Parkeren, bestemmingsplan en duurzaamheid
Het parkeerbeleid geeft altijd discussie in deze gemeente. Het college stelt voor om pilots te houden. Verder zal er onderzoek gedaan worden naar de verschillende vormen van parkeren. Onder andere zal gekeken worden naar gefiscaliseerd parkeren. Een systeem waarbij de boetes niet naar het Rijk gaan maar aan de gemeente toevallen. Een goede zaak volgens GroenLinks. Nu kost het parkeren de gemeente € 800.000. Met gefiscaliseerd parkeren zou dan bijvoorbeeld de handhaving geïntensiveerd kunnen worden. Een motie van de VVD om geen onderzoek te doen naar gefiscaliseerd parkeren haalde het niet.

Instemmen met het Bestemmingsplan Leidschendam-zuid stond ook op de agenda. Hier waren nog twee issues aan de orde, namelijk ligplaatsen voor woonboten en de aanleg van een nieuw parkeerterrein achter de Venestraat. Het bestemmingsplan is goedgekeurd met de toezegging van de wethouder om deze twee issues tot een goed einde te brengen in overleg met twee betrokkenen.

Er was nogal wat discussie over een motie van GBLV, GroenLinks en D66 om te stimuleren dat er Energiecollectieven voor maatschappelijke verenigingen komen. De PvdA kwam ook nog met een motie die veel breder was en die eigenlijk pleitte voor de Duurzaamheidsagenda. Die Duurzaamheidsagenda komt volgende maand, zodat beide moties aangehouden werden.

@GroenLinks_LV
www.groenlinksleidschendamvoorburg.nl

ChristenUnie-SGP

Parkeren en controleren
Het parkeerbeleid is een heet hangijzer in Leidschendam-Voorburg. Op de raadsagenda stond formeel slechts een procesvoorstel over de wijze waarop besluitvorming daarover zal plaatsvinden. Onderdeel van het besluitvormingsproces is echter het aan de hand van pilots nagaan welke maatregelen gewenst zijn. De wethouder wilde een pilot met betaald parkeren niet op voorhand uitsluiten, al zal dat deze collegeperiode niet leiden tot invoering ervan. ChristenUnie-SGP is geen voorstander van betaald parkeren, de ervaring leert dat daarmee de parkeerdruk slechts wordt verplaatst in plaats van opgelost, maar het rigoureus uitsluiten als te  onderzoeken mogelijkheid gaat ons te ver.  Een ander punt van belang is de pilot afsluiting van de Van Schagenstraat. Toegezegd is dat de bereikbaarheid van de Oude Kerk is gegarandeerd. Een ander relevant punt op de raadsagenda was de aanpassing van de verordening die het college verplicht periodiek onderzoek te doen naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gevoerde bestuur. Het college krijgt met de nieuwe verordening meer vrijheid bij de inrichting van het onderzoek. Die vrijheid mag echter geen vrijblijvendheid worden. Een voorgestelde wijziging om de verplichtingen minder vrijblijvend te formuleren werd door het college overgenomen. Mede daarom kon met het voorstel worden ingestemd.

www.leidschendam-voorburg.christenunie.nl

Fractie Hohage

Gratis parkeren is niet gratis. In onze gemeente kiest men voor gratis parkeren.Een parkeerplaats is niet gratis. Een parkeerplaats is een plek in de openbare ruimte die door de belastingbetaler betaald wordt. In onze gemeente is dat een paar honderd euro per parkeerplaats. Dat is volgens fractie Hohage een bedrag van miljoenen euro's waar goed naar gekeken moet worden. 

Volgens fractie Hohage zou op een flink aantal plaatsen in onze gemeente het beter zijn om betaald parkeren in te voeren. Laat de gebruiker, de autobezitter, betalen en niet iedereen. Nu heeft onze gemeente voor circa €5,5 miljoen de parkeergarage in het Damcentrum gekocht en betaalt jaarlijks tienduizenden mee euro's mee aan de parkeergarage bij het Koning Julianaplein. Een betaald parkeerterrein bij station Voorburg is in het verleden tegengehouden. Dit kan volgens fractie Hohage echt niet. Het is verspilling van gemeenschapsgeld. Geld dat elders beter besteed kan worden. 

Volgens fractie Hohage is gratis parkeren bij winkelcentra wel wenselijk, als economische ondersteuning van winkelcentra, zoals Leidschenhage, Julianaplein, enzovoorts. Maar er zijn grenzen. Waarom niet gekozen voor periodes vrij parkeren en betalen voor langdurig parkeren. Fractie Hohage kiest voor vrij parkeren waar het kan en betaald parkeren waar het moet.

Philippine Hohage
Fractie Hohage
p.hohage@leidschendam-voorburg

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant