Wethouder Saskia Bruines:
Wethouder Saskia Bruines: "Ons doel is richting te geven aan een gemeentelijke overheid die midden in de samenleving staat."

Gemeente wil dienstverlening optimaliseren

Actueel 123 keer gelezen

Leidschendam-Voorburg - "Wij willen weten wat mensen vinden van de dienstverlening van onze gemeente. Wat vinden inwoners en ondernemers belangrijk. Hebben zij ideeën of tips." Deze vragen vloeien voort uit het coalitieakkoord 2015-2018 waar wethouder Bruines antwoord op gaat krijgen. Met de nieuwe website en een digitale ideeënbus www.lv.nl/tips krijgt elke inwoner de kans informatie snel te vinden maar ook ideeën en tips te deponeren.

Door Inge Koot

"De rol van de overheid verandert", vertelt Saskia Bruines, wethouder dienstverlening. "Ons doel is richting te geven aan een gemeentelijke overheid die midden in de samenleving staat. Als regisseur, aanjager en verbinder. Een gemeente waarin plaats is voor verschillende opvattingen en meningen. Meepraten, meedenken en meedoen."

Samen met inwoners, medewerkers en raadsleden is er de afgelopen maanden in meerdere interactieve sessies gesproken over de dienstverlening van de gemeente en de verwachtingen daarbij. Inwoners willen gehoord en serieus genomen worden, zij willen weten welke weg zij moeten bewandelen als zij het niet eens zijn met een gemeentelijk besluit, zij willen eenvoudig antwoord krijgen op hun vraag. Dat zijn zomaar een paar punten die uit deze sessies naar voren kwamen.

Moderne zoekmachine
De techniek achter de gemeentelijke website wordt momenteel onderhanden genomen. De website wordt meer een 'moderne' zoekmachine dan een site waarop lukraak informatie geplaatst wordt. "Dit is een enorme operatie. Alles wat nu op de site staat wordt doorgelezen. Is de informatie relevant en is het in begrijpelijke taal geschreven."

Bruines verwacht dat dit proces in november afgerond is en dat de nieuwe website dan operationeel zal zijn. "Vanaf dat moment kom je met een vraag binnen en wordt je naar een antwoord geleid." Voor de gemeente gaat de nieuwe website veel informatie verschaffen. Zo zal duidelijk worden wat er speelt onder de inwoners en ondernemers. Waarop wordt gezocht? Wat willen mensen weten? "Het is een ongoing proces dat van onschatbare waarde voor ons gaat worden in onze dienstverlening."

Panel
De wethouder realiseert zich dat het belangrijk is te blijven toetsen hoe de dienstverlening beoordeeld wordt. Hiervoor wordt een panel in het leven geroepen dat bestaat uit inwoners en ondernemers van alle leeftijden. Door de nieuwe website verwacht de wethouder dat er minder mensen aan de balie van het servicecentrum zullen verschijnen. "Dat betekent dat de medewerkers dan juist meer tijd hebben voor meer specifieke vragen van ondernemers en inwoners."

Via www.lv.nl/tips kunnen inwoners binnenkort hun idee of tip kwijt. Wat wordt er dan gedaan met zo'n tip? En wanneer hoort de tipgever daar iets van? Dat zijn vragen die direct boven komen drijven. "Inwoners kunnen aangeven of ze op de hoogte gehouden willen worden. Zij ontvangen direct een antwoord over het proces of welke afdeling er met de tip aan de slag gaat."

Transparant
Dienstverlening is een breed begrip. De gemeente heeft op één A3 aangegeven wat dienstverlening voor de gemeente is. De inwoner staat centraal. Het draait om transparantie en duidelijkheid. Digitaal als het kan, persoonlijk als het nodig is. Wat voor Bruines verder belangrijk is, is dat Leidschendam-Voorburg een toegankelijke overheid is met een open bestuursstijl.

"Wij luisteren naar geluiden uit de samenleving, denken oplossingsgericht mee, gaan op zoek naar kansen, verbinden partijen met elkaar en faciliteren waar mogelijk de samenwerking tussen partijen. Inwoners en ondernemers moeten geen last hebben van onze systemen en onze regels. Het is aan de gemeente zich goed te verplaatsen in de vraagsteller en op zoek te gaan naar een oplossing."

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant