De Haagse wethouder Boudewijn Revis legt uit hoe de tunnel van de Rotterdamsebaan geboord gaat worden (foto: Inge Koot).
De Haagse wethouder Boudewijn Revis legt uit hoe de tunnel van de Rotterdamsebaan geboord gaat worden (foto: Inge Koot).

Boormachine klaar voor de start

Actueel 867 keer gelezen

Voorburg - De boormachine die de tunnel van de Rotterdamsebaan gaat boren is opgebouwd. Maandag 4 december heeft de Haagse wethouder Boudewijn Revis de machine van ruim 11 meter hoog en 80 meter lang bekeken. Vlak voor de Kerst is de tunnelboormachine klaar voor vertrek, en op 12 januari begint zij aan haar ondergrondse reis. Belangstellenden krijgen op 13 januari 2018 de gelegenheid om de tunnelboor op het bouwterrein Vlietzone te bekijken.

De Rotterdamsebaan bestaat voor een deel uit een geboorde tunnel. Deze tunnel gaat de Victory Boogie Woogietunnel heten. Door te boren in plaats van te graven, is er veel minder overlast voor de omgeving tijdens de bouw van de tunnel. De machine is een soort rijdende fabriek en bestaat uit een boorschild, het voorste deel met daarin het graafwiel, en volgwagens. Op de volgwagens zitten alle apparatuur, kabels en leidingen die nodig zijn bij de bouw. Een tunnelboormachine is al gauw meer dan 80 meter lang. Het graafwiel zit helemaal voor op de tunnelboormachine en heeft een diameter van 11,34 meter. Dit grote wiel draait langzaam rond en schraapt de grond laagje voor laagje los. Tegelijkertijd zet de tunnelboormachine zich met hydraulische vijzels af tegen de al gebouwde tunnelbuis. Zo drukt hij zichzelf naar voren. Als de vijzels helemaal zijn uitgeschoven, plaatst de machine zelf een nieuw deel van de tunnelwand. De tunnelwand bestaat uit ringen van ongeveer 2 meter breed. Per dag kan een tunnelboormachine ruim 15 meter tunnel maken.

Traditiegetrouw krijgt de tunnelboormachine nog een vrouwennaam, wordt de machine ingezegend en wordt er een beeldje van de Heilige Barbara bij de ingang van de tunnel geplaatst. Wereldwijd worden deze handelingen verricht voordat een tunnelboormachine aan het werk gaat. Met het zegenen van de machine en het beeldje van de Heilige Barbara wordt de bescherming van de tunnelbouwers afgesmeekt.
Als de machine gaat starten op 12 januari zal zij non-stop doorwerken tot de eerste tunnelbuis af is in mei 2018. Dan wordt de boormachine opnieuw opgebouwd voor de tweede tunnelbuis. Eind 2018 zijn de twee tunnelbuizen gereed. In 2019 wordt alles afgebouwd en in 2020 gaat er getest worden.

De Rotterdamsebaan loopt van het knooppunt Ypenburg met een tunnel onder Voorburg door en komt uit op de Binckhorstlaan. Daar sluit de nieuwe weg bij de Neherkade direct aan op de Centrumring Den Haag. Het diepste punt van de tunnel loopt onder het volkstuincomplex Arentsburg. De tunnel loopt ook onder circa 100 huizen door in Voorburg-West. Met deze bewoners is al regelmatig overleg. Zij worden twee weken voordat er werkzaamheden onder hun huis gaan plaatsvinden geïnformeerd. De bewoners krijgen de mogelijkheid ergens anders te overnachten tijdens deze werkzaamheden ondanks dat ze er in huis niets van zullen merken.

De bouw van de Rotterdamsebaan is in 2014 gestart met het verleggen van kabels en leidingen en het opnieuw inrichten van een aantal wegen in de Binckhorst. Op 1 juli 2020 rijden de 1e auto's door de Victory Boogie Woogietunnel.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant