V.l.n.r.; Cock van Rijn, Astrid van Eekelen, Nadine Stemerdink en Vicky van der Krogt. (Foto: Yvette Koedam)
V.l.n.r.; Cock van Rijn, Astrid van Eekelen, Nadine Stemerdink en Vicky van der Krogt. (Foto: Yvette Koedam)

Damcentrum in de race voor titel 'Schoonste Winkelgebied'

Actueel 870 keer gelezen

Leidschendam - Het Damcentrum is in de race voor de befaamde titel 'Schoonste Winkelgebied' 2018, een jaarlijkse verkiezing van Stichting Nederland Schoon. De komende maanden trekt NederlandSchoon door het land voor uitgebreid onderzoek naar de winkelgebieden. Hierbij wordt het winkelend publiek en de ondernemers gevraagd hoe schoon zij hun winkelgebied vinden.

In aanloop naar de bekendmaking op 30 oktober introduceert NederlandSchoon 'zeven schoonheden', oftewel tips om het winkelgebied schoon te houden. De zeven tips zijn; 'Schone stoep, Het goede voorbeeld, Positieve communicatie, Extra afvalbakken, Schone gevel, Nette winkelomgeving en Samenwerking. Één van de zeven schoonheden, 'Samenwerken', is volgens de Stichting Nederland Schoon van toepassing in het Damcentrum. Middels een goede samenwerking tussen de gemeente, de ondernemersvereniging en bewoners wordt het winkelgebied schoon gehouden en is het winkelgebied prettig en veilig. In juni wierp de samenwerking zijn vruchten af met de organisatie van de 'Zwerfafvalsafari' waarbij de partijen samen de straten van het Dam-centrum in Leidschendam-Voorburg schoonveegde. De actie bleef niet onopgemerkt en heeft er toe geleid dat de schoonheid 'Samenwerken' aan dit winkelgebied is toegekend.

De overige zes schoonheden 'Positieve communicatie', 'Extra afvalbakken,' 'Stoep Vegen,' 'Schone Gevel, 'Het goede voorbeeld,' en 'Nette winkelomgeving' zijn respectievelijk zichtbaar in de 7 straatjes van Arnhem, op de Ten Katemarkt in Amsterdam, bij de Expert in Nijkerk, bij restaurant La Liguria in Den Haag, bij de Jumbo in Hoogeveen, en bij de Febo in Stadshart Amstelveen. Voor meer informatie: www.nederlandschoon.nl.

De gemeente, bewoners en de ondernemersverenging in Leidschendam-Voorburg zijn volgens de stichting nauw betrokken bij het schoonhouden van het winkelgebied. Wethouder Astrid van Eekelen (o.a. Milieu, Duurzaamheid) legt het belang van samenwerken uit: "Het is belangrijk dat partijen die iets willen, naar elkaar luisteren en elkaar aanvullen daar waar nodig. Iedereen heeft een stem en telt absoluut mee. Zo ontstaat begrip en de drempel om elkaar te vinden is erg laag. Dat maakt de samenwerking makkelijker. Als gemeente proberen we te faciliteren in ideeën van winkeliers en bewoners. Uiteraard houden de winkeliers hun eigen directe omgeving schoon en zwerfafvalvrij"

Wethouder Nadine Stemerdink (o.a. Openbare Ruimte, Water en groen) voegt toe "Mensen die zich verantwoordelijk voelen voor hun leefomgeving, zullen meer hun best doen om de omgeving schoon en heel te houden. Een schone en fijne omgeving maakt dat klanten kiezen voor een winkelcentrum om te shoppen. Hoe meer klanten, hoe meer diversiteit in winkelaanbod. En andersom natuurlijk!" Vicky van der Krogt (bewoner en initiator Zwerfafvalsafari) reageert; "Ik ben erg blij met de steun vanuit de gemeente. Niet alleen materieel maar ook de personele inzet. Verder heeft de ondernemersvereniging gezorgd voor promotiemateriaal en een lunch aangeboden. Ik zie dan ook uit naar meer van dit soort samenwerkingen!"

Helene van Zutphen (directeur NederlandSchoon) legt uit waarom deze zeven schoonheden een positief effect hebben op de beleving van de inwoners en het winkelend publiek: "Tijdens de verkiezing geven wij, ter ondersteuning, de ondernemers tips voor het schoon houden van het winkelgebied. De zeven schoonheden zijn richtlijnen die een zeer positief effect hebben op de beleving van bezoekers. In een schoon winkelgebied voelt men zich veilig en prettig en dit resulteert in een langer verblijf. Je voelt je gastvrij in een schoon winkelgebied."

Schoon houdt schoon
Uit onderzoek van Stichting Nederland Schoon blijkt dat 70% van de gemeenten inzet op schone winkelgebieden. Een zwerfafvalvrij straatbeeld heeft invloed op de beleving van het winkelende publiek. Het winkelen wordt als prettiger ervaren. Een schoon winkelgebied zorgt voor een langer verblijf van de consument, een hogere omzet, gevoel van veiligheid, aangenamere beleving en een positieve en sociale houding. De winnaar van de vorige editie, Winkelcentrum Brouwhorst in Helmond, heeft een zeer actieve ondernemersvereniging. Ondernemers zorgen samen met de gemeenten en inwoners voor een schoon en prettig winkelgebied.

Over NederlandSchoon
Een Nederland vrij van zwerfafval is belangrijk voor mens, dier en milieu. NederlandSchoon werkt daarom al 25 jaar intensief samen met bedrijven, burgers, maatschappelijke instanties en overheid om zwerfafval aan te pakken en ervoor te zorgen dat een schone omgeving de norm wordt en blijft. Door middel van onderzoeken, samenwerkingen, het delen van kennis en het geven van advies, wordt niet alleen meer bewustwording, maar ook gezamenlijk verantwoordelijkheidsgevoel gecreëerd. Een voorbeeld van deze aanpak is Supporter van Schoon, een landelijk initiatief dat mensen verenigt en activeert om zo een grotere vuist tegen zwerfafval te maken. Ga voor meer informatie naar www.nederlandschoon.nl of www.supportervanschoon.nl.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant