Nieuwe trams HTM voor betere OV verbindingen | HetKrantje-Online.nl
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226556&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=hetkrantje-online.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=226,227" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo hetkrantje-online.nl
Ook de laatste lichting van deze trams wordt vervangen.
Ook de laatste lichting van deze trams wordt vervangen.

Nieuwe trams HTM voor betere OV verbindingen

  •   397 keer gelezen   Actueel

Leidschendam-Voorburg - Binnen de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) worden nieuwe trams aangeschaft. De regionale groei van het aantal reizigers moet opgevangen worden door een hoogwaardig openbaar vervoer systeem. Deze zogenaamde 'schaalsprong' bestaat uit snellere lightraillijnen, met hoge frequentie en betrouwbaarheid, meer capaciteit en is grotendeels ongelijkvloers. Met rechtstreekse verbindingen vanuit de regio naar de stad, zodat overstappen niet meer nodig is, wordt het Openbaar Vervoer (OV) aantrekkelijk voor meer reizigers.

Wethouder verkeer en vervoer Astrid van Eekelen: "Leidschendam-Voorburg is een gunstig gelegen goed bereikbare woonplaats. Met de schaalsprong binnen de regio, krijgen we sterke verbindingen die nog vaker rijden,  waardoor het aantrekkelijk is voor reizigers om steeds meer gebruik te maken van het OV."

Het college van burgmeester en wethouders van Leidschendam-Voorburg juicht de aanschaf van nieuw materieel toe en vraagt de MRDH om daarbij de mogelijkheid te onderzoeken om nieuw materieel op lijn 6 te versnellen, door een slimme inzet van budget op voertuigen en infrastructuur. Het college hecht groot belang aan het toegankelijk maken van de tram in Leidschendam Noord en verwacht daarnaast een grotere toestroom van reizigers met de komst van The Mall of the Netherlands en de grotere regionale rol van HMC Antoniushove.

De topeisen voor de nieuwe trams zijn:
•          Gelijkvloerse instap;
•          Tweerichtingenvoertuig;
•          Lengte maximaal 35 meter;
•          Breedte maximaal 2,65 meter;
•          Statische aslast maximaal 10 ton.

Het college stemt in met de eerste vier topeisen. Ook met de maximale aslast kan ingestemd worden, mits uit nader onderzoek niet blijkt dat dit tot extra kosten aan bruggen of tunnels leidt of dat dit tot meer geluid- en/of trillinghinder leidt.

Op 6 maart 2019 heeft de Bestuurscommissie Vervoersautoriteit van de MRDH de topeisen vastgesteld.


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226556&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=hetkrantje-online.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=226,227" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226560&size=160x600&promo_sizes=120x600&promo_alignment=center&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=hetkrantje-online.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=226,227" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9768107&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=hetkrantje-online.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=226,227" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>

Poll

<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226548&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=hetkrantje-online.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=226,227" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226558&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=hetkrantje-online.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=226,227" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>