Afbeelding

Maatregelen ter verbetering bereikbaarheid

Actueel 508 keer gelezen

Leidschendam-Voorburg - Het rijk, regio en de gemeenten Den Haag en Leidschendam-Voorburg onderzoeken de verbetering van de bereikbaarheid van het Central Innovation District (CID) en de Binckhorst. Het Central Innovation District (CID) is het gebied tussen en rondom de stations Den Haag Centraal, Hollands Spoor en Laan van NOI.

Onderdeel daarvan is een Hoogwaardig Openbaar Vervoerverbinding (HOV). Daarnaast gaat het om kleinere maatregelen voor de korte termijn (periode tot 2025) die bijdragen aan de verbetering van de bereikbaarheid. Inmiddels is de samenstelling van het pakket bekend. De Programmaraad met Rijk, regio en gemeenten besluiten hierover in juli. Het college hoopt hiermee de bereikbaarheid van Leidschendam-Voorburg te verbeteren.

De korte termijn maatregelen bestaan onder andere uit de realisatie van een vrije busbaan op de Binckhorstlaan, betere doorstroming van het openbaar vervoer naar de Binckhorst en station Voorburg, betere fietsstallingen en stationsvoorzieningen op de stations Den Haag Centraal, Hollands Spoor, Laan van Nieuw Oost-Indië en Voorburg. Daarnaast omdat het pakket ontbrekende schakels in regionale fietsverbindingen, zoals de Velostrada langs het spoor naar Leidschendam, en Rijswijk, het Trekfietstracé. Hiermee verbetert de bereikbaarheid van Voorburg en wordt bijvoorbeeld ook een oplossing geboden voor fietsverkeer in de omgeving van de Westvlietweg en de Nieuwe Tolbrug. Verder omvat het plan smart mobility-oplossingen, zoals deelvervoer en een pilot met automatisch vervoer, en het aantrekkelijker maken van het gebied voor voetgangers.

Op langere termijn wordt een Hoogwaardig Openbaar Vervoerverbinding (HOV) verkend. Inzet van Leidschendam-Voorburg is het behoud en waar mogelijk verbeteren van de uitstekende bereikbaarheid van de gemeente per openbaar vervoer (RandstadRail) en versterking van de positie van NS-station Voorburg in het bijzonder.

Het CID en de Binckhorst zijn gebieden waar volgens de plannen van de gemeente Den Haag 20.000 woningen moeten komen. De eerste plannen voor 5.000 woningen vorderen gestaag. Om toekomstige bewoners direct te verleiden om gebruik te maken van openbaar vervoer, fiets of deelvervoer, is het belangrijk om nu al een aantal bereikbaarheidsmaatregelen uit te voeren en niet te wachten op de uitkomst van de verkenning naar een railverbinding. Dit is in het belang van een goede bereikbaarheid en fijn leefklimaat.
 

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant