Voorburger bouwt mee aan snelle waterstofracewagen | HetKrantje-Online.nl
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226556&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=hetkrantje-online.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=226,227" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo hetkrantje-online.nl
De waterstofracewagen Forze VIII accelereert naar 100 km/h binnen 4 seconden en bereikt snelheden van boven de 210 km/h (foto: pr).
De waterstofracewagen Forze VIII accelereert naar 100 km/h binnen 4 seconden en bereikt snelheden van boven de 210 km/h (foto: pr).

Voorburger bouwt mee aan snelle waterstofracewagen

  •   59 keer gelezen   Actueel

Voorburg - Een groep studenten van de Technische Universiteit Delft heeft dinsdagavond op de Luitenant-generaal Bestkazerne te Vredepeel hun zelfgebouwde waterstofraceauto, de Forze VIII, succesvol getest. Hier is gebleken dat de rondetijden die de Forze VIII rijdt, genoeg zijn om hen de overwinning te bezorgen tijdens de Dutch Supercar Challenge.

De studenten hebben als doel gesteld om de eerste waterstofraceauto in de autosportwereld te zijn die benzineraceauto's verslaat gedurende een wedstrijd. De uit Voorburg afkomstige Koen Rodewijk maakt deel uit van het pioniersteam. De wagen zal dit jaar viermaal in actie komen. Tweemaal tijdens de Dutch Supercar Challenge in Zandvoort op 13 en 14 juli en tweemaal tijdens de Gamma Racing Days op het TT Assen Circuit, op 17 en 18 augustus.

Stadgenoot Koen Rodewijk is als Electronics & Powertrain Engineer verantwoordelijk voor alle elektronica in de auto. Een verantwoordelijke taak, er wordt immers met hoge spanningen gewerkt. De auto bevat zo'n 500 sensoren die door 9 'nodes'", een soort minicomputers, meerdere keren per seconde worden uitgelezen. Alles is verbonden door in totaal meer dan 1,5 km aan kabels. Genoeg te doen dus voor Rodewijk op het gebied van elektronica.

De missie van studententeam Forze is om een waterstof-elektrische racewagen te bouwen die het op kan nemen tegen benzinewagens. De door de studenten gebouwde wagen stoot uitsluitend puur water uit, maar doet wat prestaties betreft niet onder voor de Porsches en BMW's waar ze het tegen opnemen in de Dutch Supercar Challenge. De Forze VIII accelereert naar 100 km/h binnen 4 seconden en bereikt snelheden van boven de 210 km/h. De maximale torque die de motoren kunnen leveren is 780 Nm. Dit is dezelfde "draaikracht" als een 10cm lange steeksleutel waar aan het uiteinde een gewicht van 780 kg hangt. Ter vergelijking: de Ferrari 812 Superfast, een van de snelste modellen van de Italiaanse sportwagenbouwer, blijft steken op 718 Nm.


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226556&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=hetkrantje-online.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=226,227" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9768107&size=160x600&promo_sizes=120x600&cb=[CACHEBUSTER]&promo_alignment=center&referrer=hetkrantje-online.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=226,227" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226558&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=hetkrantje-online.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=226,227" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>