Het Rondane Kwartet nam het publiek op vier vleugels twee uur lang mee in ’Lemniscaat’ van de Nederlandse componist Simeon ten Holt (foto: Michel Groen).
Het Rondane Kwartet nam het publiek op vier vleugels twee uur lang mee in ’Lemniscaat’ van de Nederlandse componist Simeon ten Holt (foto: Michel Groen). Michel Groen

Huygens Festival ondanks aantal beperkingen toch daverend succes

Actueel 898 keer gelezen

De 14e editie van het Huygens Festival dat van 11 tot en met 13 september in het Huygenskwartier Voorburg werd gehouden, was een daverend succes.

Ondanks de wereldwijde uitbraak van corona-virus had het bestuur van het Huygens Festival ingezet om het festival door te laten gaan. Met een aantal aanpassingen in de oorspronkelijke programmering kon het publiek op de vier festivallocaties en via livestream genieten van een gevarieerd en kwalitatief programma. Het festival werd geopend door loco-burgemeester Astrid van Eekelen.

Traditiegetrouw begon het festival op vrijdagmiddag met het Young Talent Program. Dit jaar helaas niet met de uitwisseling van jeugdensembles uit Hongarije, Polen, Slowakije en Tsjechië, maar wel met jonge musici uit deze vier Viségrad-landen aangevuld met het jeugdensemble Prima Vista uit Leidschendam-Voorburg. De vier ambassadeurs waren aanwezig om hun landgenoten met de nodige en zichtbare trots aan te kondigen. De Poolse ambassadeur hield zijn toespraak zelfs in het Nederlands. Hij verwees ook naar de stedenband tussen Konstancin-Jeziorna en Leidschendam-Voorburg die ’door ambtelijke besluitvorming’ in Leidschendam-Voorburg formeel was geëindigd. Thomas Prchal (15) vertegenwoordigde Tsjechië en trakteerde het publiek op een wereldpremière van een door hem gecomponeerd stuk voor cello. Domonkos Hegyi (15) speelde voor Hongarije op de vleugel, Inez Popko op dwarsfluit verzorgde de Poolse inzending en Sara Hollaarová (15) bracht onder andere een mooi Slowaaks lied ten gehore.

Op vrijdagavond zat de Oude Kerk weer vol voor het concert van het Rondane Kwartet op vier vleugels. Zij namen het publiek twee uur lang mee in ’Lemniscaat’ van de Nederlandse componist Simeon ten Holt.

Zaterdag barstte het festival echt los. Op vier locaties waren er overdag allerlei optredens. Bij ANNA Vastgoed & Cultuur aan de Herenstraat 42 stond dans centraal met optredens van dansgroepen, workshops peuterdans, op de foto met tutu en ’Assepoes’ door Pop-Up Dance. De Franse Kerk was het toneel voor muziekoptredens van en voor de jeugd: het Jeugdorkest van Forum Hadriani, het Haags Instrumentaal Jeugdensemble (H.I.J.), het Beethovenproject van Theater ’t hART, de Vioolschool Voorburg, Frisse Oren met ’Herrie in de Tent' en de ukulele workshop van Haenen Muziek. Museum Swaensteyn was door de coronamaatregelen een exclusieve locaties: slechts 10 bezoekers konden per keer luisteren naar de Poolse pianist Maciej Wierzcholowski op de Marianne-vleugel en naar Ensemble Canetti.

In de Oude Kerk trapte het koor Cantiamo uit Leidschendam-Voorburg af, gevolgd door het Haags Hongaars Koor. Na de koren was het tijd voor de muziek van Quatre Mains, Windkracht 10 en het Amaryllis Ensemble. Ingetogen was de voordracht van de voormalig Dichter des Vaderlands Ester Naomi Perquin begeleid door cello, harp en zang. Het hoogtepunt van de zaterdagmiddag was het Matangi Quartet met De Dutch Don’t Dance Division. Een half uur lang een prachtige choreografie van Thom Stuart en de dansers op de klanken van het Canto Ostinato van Simeon ten Holt. Een minutenlang ovationeel applaus viel hen meer dan terecht ten deel. Gerda Peters bracht vervolgens het Canto Ostinato op het carillon van de Oude Kerk ten gehore.

’s Avonds was het barokensemble Concerto Valiante onder leiding van Peter Janka dat het publiek weer in andere muzikale sferen bracht met het programma Toon de Liefde. Met Leonardo Valiante op klavecimbel en countertenor Erjan van der Velde werd van de somberheid die ons allen dit jaar treft, muzikaal toegewerkt naar hoop en verlangen. Presentratice Rianne Botman verraste het publiek daarbij met een vertolking van ’Als de liefde niet bestond’ van Toon Hermans.

Zondagmiddag stond het optreden van Alkyona Quartet & Friends geprogrammeerd. Jobine Siekman (cello), Emma Purslow (viool), Robbrecht Van Cauwenberghe (bajan) en Coraline Groen op viool speelden virtuoos onder andere tango, maar brachten ook de bijzondere lotgevallen van Ferdinand de stier op viool ten gehore. En inderdaad: zijn moeder was een koe!

Het slotconcert van het Huygens Festival 2020 was voor Constantijn Sinfonietta onder leiding van Ali Groen. In drie dagen tijd had zij met jonge musici een programma ingestudeerd, waarbij kundig om coronaperikelen heen werd gezeild door de secties in het orkest ook als ensembles op te laten treden. Steije Maurer gaf daarbij zijn visitekaartje af door fantastisch spel op de marimba. In het voorprogramma stond de jonge Poolse klarinettist Wojciech Szymonik, het ensemble A.C.Y. Poulenc (de winnaars van de TalentenLoods Klassiek), was er ruimte voor poëzie en muziek en speelde Matthijs van Delft klassiek gitaar.

Voorzitter Annet Weijermars is trots op de 14e editie van het Huygens Festival: ”Het omgaan met de coronacrisis was een uitdaging, maar het programma heeft daar zeker niet onder geleden. Het was echt hartverwarmend om te zien hoe bezoekers en musici genoten van de mogelijkheid om weer live een concert of uitvoering te bezoeken of op het podium te staan. Tegelijkertijd hebben we dit jaar ook een lang gekoesterde wens kunnen invullen om via livestream de optredens een groter bereik te geven. De samenwerking met Midvliet mag daarbij niet onvermeld blijven! We hebben al weer ideeën voor het Huygens Festival 2021. Die 15e editie zal plaatsvinden van 10 tot en met 12 september 2021.”

De opening door wethouder Astrid van Eekelen (foto: Michel Groen).
(foto: Michel Groen).
De vier ambassadeurs (foto: Michel Groen).
(foto: Michel Groen).
(foto: Michel Groen).
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant