De beelden ‘Reclining figures’ van Berry Holslag aan de Burgemeester Sweenslaan in Leidschendam (foto: Marian Kokshoorn).
De beelden ‘Reclining figures’ van Berry Holslag aan de Burgemeester Sweenslaan in Leidschendam (foto: Marian Kokshoorn).
BEELDEN IN BEELD

Liefde op afstand

Actueel 1.435 keer gelezen

Leidschendam - Krioelende mensenmassa’s. Drukke ouders, gillende peuters. Volle winkelwagens. Volle parkeerplaatsen ook, met geïrriteerde bestuurders erin. Op een zaterdagmiddag kan het druk zijn op de Burgemeester Sweenslaan bij het winkelcentrum. Gelukkig zijn daar ook de vrolijk gekleurde beelden van Berry Holslag. De achteroverleunende man en vrouw staan een eindje van elkaar. Vanuit de hoogte herinneringen zij ons eraan om even rustig aan te doen.

Door Anne Marie Boorsma

Ja, ook bij de titel ‘Reclining figures’, denk ik aan bankhangen en morgen nog een dag. Deze man en vrouw zitten zich dus fijn te ontspannen. Maar schijn bedriegt. Er broeit iets tussen die twee…
Hun ruggen zijn kaarsrecht. Ze leunen allebei op hun armen. De vrouw heeft beide benen opgetrokken. De man één been, terwijl hij de andere laat bungelen. Zowel man als vrouw dragen kantoorkleding. De kleuren zijn frivool, dat weer wel. De vrouw is in het knalgeel, de man in het blauw. Hij draagt geen stropdas, maar verder vind ik hem net als de vrouw formeel gekleed. Ze hebben een verzorgd uiterlijk. Allebei goed gekapt. De man gladgeschoren, de vrouw zwaar opgemaakt: lippenstift, nepwimpers, de wenkbrauwen in een mooie boog. De handen gemanicuurd en de nagels dieprood gelakt. Er moet heel wat voorwerk zijn verricht, dat zie je zo. Ze zitten op betegelde blokken beton. Met van die badkamertegels. Echt een warme uitstraling heeft het allemaal niet. En eigenlijk zijn ze best stijfjes. Misschien zijn die tegenstrijdigheden juist het bijzondere aan deze beelden.

Ik probeer door de lagen make-up de blik van de vrouw te bestuderen. Grappig: ze kijkt wat koeltjes schuin naar de overkant. Naar de man in het blauw dus. Hij kijkt niet direct terug, maar hij voelt haar blik wel. Hij twijfelt nog of hij zal reageren. Dat zie je aan dat bungelende been. Als mensen iets van elkaar willen, dan gaan ze dezelfde houding aannemen.

Beeldhouwster Berry Holslag genoot haar opleiding aan de Vrije Academie in Den Haag. Zelf heeft ze er ook in de jaren zeventig lesgegeven. Zij is lid van Pulchri Studio en de Haagse Kunstkring. Haar figuren van keramiek zijn direct herkenbaar en je vindt ze in vele steden in Nederland. Haar mannen en vrouwen hebben vaak eenzelfde soort uitstraling. Ze zijn succesvol en houden zich keurig aan de regels van het maatschappelijk verkeer. Hun houdingen zijn koeltjes en afstandelijk. Tegelijkertijd zie je tekenen van eenzaamheid en verlangen.

Ons Leidschendams paartje is geen uitzondering. Liefde op afstand heeft soms zijn charme. Maar echt contact is toch gezelliger. En er is hoop voor de vrouw. Kijk maar naar dat twijfelende been van de man: hij staat op het punt dat op te trekken en oogcontact met haar te maken. Zo komt het allemaal toch nog goed.

Voor informatie over cursussen kunstgeschiedenis en reacties: www.annemarieboorsma.nl.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant