Afbeelding

Heeft uw auto een hoestje? Check de bougies!

Actueel 1.163 keer gelezen

Leidschendam-Voorburg - In deze tijd zijn we alert op een hoestje. Maar wat als uw auto een hoestje vertoont? Dan kan het zo maar zijn dat uw bougies aan vervanging toe zijn.

U staat er wellicht niet altijd bij stil, maar een (benzine)auto rijdt op ontploffingen. In de motor wordt een mengsel van brandstof en lucht elektrisch ontstoken. Dat gebeurt met een bougie. Door het intensieve gebruik van bougies moeten die regelmatig vervangen worden. Het is dus van belang uw bougies regelmatig te controleren en zo nodig te vervangen. Soms is alleen reinigen ook voldoende om weer even vooruit te kunnen.

Controleren en vervangen
De levensduur van bougies wordt bepaald door het type van de bougie, de kwaliteit van de gebruikte brandstof en ja, ook uw rijstijl heeft invloed. De meeste autofabrikanten adviseren om de bougies na iedere 20.000 tot 30.000 kilometer te vervangen, afhankelijk van het materiaal waarvan ze gemaakt zijn. Zo gaan Platina bougies langer mee dan die van nikkel: ongeveer 60.000 tot 70.000 kilometer. De levensduur van iridium bougies is zelfs nog hoger: 80.000 tot 100.000 kilometer. Vaak houdt uw garage dat bij tijdens een grote beurt. Maar u kunt er natuurlijk ook zelf een oogje op houden.

Om te beginnen moet u met behulp van een multimeter in de eerste plaats controleren of de hoogspanningskabels geen schade vertonen. Schakel het toestel hiervoor in ohmmeter modus, verbind de aansluitingen aan beide zijden van de kabel, en meet de weerstand. Vergelijk de verkregen waarde met deze die vermeld wordt op de isolatie van de kabels. Gewoonlijk hebben werkende componenten een weerstand van 3,5–10 kOhm. Indien de kabels niet beschadigd zijn, kunt u verder gaan met een visuele controle.

De meest voorkomende problemen met bougies zijn: opeenhoping van koolstof, olie of brandstof op de elektroden, mechanische slijtage, smelten of corrosie van de elektrode, temperatuur gerelateerde schade en slijtage van de nozzles, en barsten of vervuiling van de isolator. 

Redenen om bougies te controleren kunnen zijn: Moeilijkheden om het voertuig te versnellen, moeilijk starten, verminderd vermogen en onstabiel stationair draaien van de motor. Er is ook een hoger brandstofverbruik, schokken en overmatig lawaai bij het starten van het voertuig.

Normaal gesproken is een bougie wit of grijs. Is de bougie donker geblakerd, dan wordt wellicht de motor te warm. Daarentegen kunnen witte afzettingen op bougies duiden op een te lage temperatuur in de motor. Een roodachtige tint is ook een indicatie dat ze moeten worden vervangen. Ze mogen ook geen sporen van patina, olie of brandstof vertonen. Echt vervelend wordt het als een bougie doorsmelt, scheurt of beschadigd is. En natuurlijk moet u ook alert zijn als uw auto moeilijker of hortend start (het hoestje), minder vermogen heeft of slechter accelereert, of als de motor niet stabiel stationair draait.

Gespecialiseerd werk
Het vervangen van een bougieset is precisiewerk en tenzij u over de juiste ervaring en kennis beschikt verdient het de voorkeur om dit bij een garage te laten doen. Je hebt er ook speciaal gereedschap voor nodig: De schroefdraad van de bougies is genormaliseerd; het meest voorkomend zijn M14 x 1,25 en M18 x 1,5. De eerstgenoemde heeft een sleutelwijdte van 20,8 mm, de laatstgenoemde een sleutelwijdte van 26 mm. Deze sleutelwijdten voor de bougies wijken met opzet af van de standaard die we van moeren en bouten kennen. Daardoor is het gebruik van speciale bougiesleutels noodzakelijk. En nee, dat omzeil je niet even.

Als je in plaats van gespecialiseerd gereedschap een steeksleutel gebruikt, kan dat tot vervorming van de bougiehuls leiden, waardoor lekkage kan ontstaan. En om de bougies optimaal te laten werken moet de door de fabrikant vastgestelde afstand tussen de elektrodes heel nauwkeurig worden vastgesteld. Het gaat hier om kleine afstanden rond de 0,7 millimeter. Bij een verkeerde afstand werkt de bougie niet of slechter, en dat is niet goed voor uw motor. Kortom: tenzij je ècht weet wat je doet, laat het liever over aan de vakman.

Informatie afkomstig van de site onderdelenshop24.com.

Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant