“Een goed design vergroot de omzet….!”

Ondernemer in Beeld 152 keer gelezen

Ondernemers zouden eens vaker in de spiegel moeten kijken als het gaat om de imago en positionering van hun bedrijf. Dat is de conclusie van een uitvoerend gesprek met Joost van Tol, die ruim 25 jaar ervaring heeft in reclame en design. Want hoe vaak komt het bijvoorbeeld niet voor dat een website verouderd is of dat een huisstijl niet meer bij de laatste ontwikkelingen van een bedrijf past?

“Design vertelt echt alles over je onderneming”, zegt een gepassioneerde Joost van Tol. “Over je manier van werken, van zaken doen, noem het allemaal maar op. En grafisch design is voor een groot gedeelte bepalend voor je bedrijfsimago. Ik bied ondernemers van starter tot doorgroeier, van klein tot groot, daarom graag de helpende hand om hier eens goed over na te denken. Tevens is het belangrijk dat men zich afvraagt of de doelgroepen wel op een juiste wijze worden benaderd”.

Joost van Tol heeft zijn eigen bedrijf overigens bewust de naam ‘Designs for Business’ meegegeven. “Ik wil dan ook samen met die ondernemer ontdekken hoe hij zijn klanten nu daadwerkelijk benaderd”, zegt hij. “Een goed imago betekent een voorsprong op je concurrenten. Het is dus de kunst om dat te blijven creëren”.

Specialisatie

De Voorburger, die kantoor houdt op de Noordenburglaan nr. 8, heeft zich enorm gespecialiseerd in corporate-, print- en webdesign. Maar wat gaat het de ondernemer kosten als ze Joost uitnodigen voor een gesprek over hun communicatie-uitingen? “Helemaal niets”, reageert hij. “Dan doel ik uiteraard op het eerste gesprek. Maar het is een groot misverstand dat specialisten als ik hoge uurtarieven rekenen. Uiteraard wil ik graag een langdurige relatie opbouwen, vandaar is het belangrijk om in elkaar te investeren. Daar begint tenslotte een samenwerking mee. Ik ben elk geval graag bereid om iets extra’s voor die ondernemer te doen en diverse tools aan te geven”.

Onderzoek

Joost van Tol memoreert vervolgens aan een rapport dat de conclusie trekt dat design een onderneming succesvol maakt. “Er werd een grootschalig onderzoek onder Nederlandse bedrijven in juli 2010 gehouden”, vertelt hij. “Bijna 400 managers van Nederlandse bedrijven namen deel aan het onderzoek. In het vakgebied wisten we weliswaar al dat design positief bijdraagt aan de prestaties van een product of bedrijf. Maar bij de drukbezochte presentatie hoorde ik de wetenschappelijke onderbouwing dat design inderdaad werkt. Het draagt bij aan betere product- en bedrijfsprestaties en verhoogt de omzet”, vervolgt Joost van Tol.

“Het is dan ook een bevestiging dat design kan resulteren in meer succes voor je bedrijf en een succesvol onderscheid ten opzichte van je concurrenten en een sterkere merkbeleving voor je klanten. De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat een bedrijf niet alleen op projectniveau maar ook op bedrijfsniveau zijn prestaties kan verbeteren als het veel aandacht aan design besteedt. Dit zijn ook anno mei 2011 hele belangrijke aspecten die voor een onderneming van cruciaal belang zijn”.

Afspraak

Joost nodigt iedere ondernemer in elk geval uit om met hem eens een vrijblijvende afspraak te maken. Hij is bereikbaar via de telefoonnummers 070- 387 54 29 en 06- 10 65 77 93. Zijn website www.joostvantol.nl geeft overigens ook de nodige achtergrondinformatie over zijn ervaring en vakkennis.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant