Kinderen en ouders helpende hand bieden

Ondernemer in Beeld 145 keer gelezen

Leerproblemen kunnen in het kind zelf zitten door bijvoorbeeld ADHD en dyslexie. Ook kan dit worden veroorzaakt door externe omstandigheden door een echtscheiding of ziekte. Hoezeer ouders ook hun best doen om de problemen weer op te lossen, is het vaak op school te merken dat er ‘iets’ aan de hand is.

Door Bart Bakker

Maar het kan ook voorkomen dat kinderen op school niet lekker hun vel zitten. Dit gebeurt dan bijvoorbeeld door pestgedrag of een moeizame relatie met leraren en leerlingen. Drs Elize Pluijmers, afgestudeerd orthopedagoge aan de Universiteit van Amsterdam, heeft zich met LearningPlus in deze problematiek verdiept. Haar werk is niet alleen dankbaar, maar biedt vooral persoonlijke hulp. Er wordt in haar bijzondere werkwijze dan ook rekening gehouden met zowel de behoeften van een kind, in de leeftijd van acht tot achttien jaar, als met de wensen van de ouders. Kortom, er ontstaat een win-win situatie voor alle partijen.

“Wanneer de behoeften van het kind en de ouder duidelijk zijn, kan LearningPlus een aantal diensten aanbieden”, vertelt Elize Pluijmers vanuit haar werkkamer aan de Voorburgse Laan van Nieuw Oosteinde. “Aansprekende voorbeelden hiervan zijn hulp met huiswerk, bijlessen en coaching. Tevens bied ik hulp met de wijze hoe het kind leert en maak ik plannen voor gespecialiseerde hulp aan als er complexe behoeftes zijn. Om dit mogelijk te maken werkt LearningPlus dan ook met een netwerk van ervaren gedragsexperts”.

Sociale angsten

Elize Pluijmers wist al vroege leeftijd wist zij dat ze graag met kinderen en adolescenten werkte. De Voorburgse zette haar passie om in de studie Pedagogische Wetenschap en vervolgens in het afgelopen zomer opgerichte bedrijf LearningPLus. Haar masterscriptie deed ze over de invloed van sociale angsten op het opvoedingsgedrag van ouders. Na het afronden van haar studie werkte Elize aan een longitudinaal onderzoek aan de Universiteit van Amsterdam dat onderzoek deed naar de voorlopers van verlegen en zelfverzekerd gedrag. Hierna heeft ze gewerkt bij Stichting WIMW (Welkom in mijn Wijk) dat sociale projecten voor basisscholen ontwikkelt en uitvoert. Naast LearningPlus werkt ze hier overigens nog steeds part-time. “Het is bijzonder fascinerend om met kinderen aan de slag te gaan”, zegt Elize Pluijmers. “Ze zijn eerlijk, boeiend en duidelijk. Daarom gaat het me aan m’n hart als een kind, om wat voor reden dan ook, vastloopt.”

.

Wetenschappelijk

“Ik werk met een wetenschappelijke insteek”, vervolgt Elize. “Ik maak daarom gebruik van technieken die in het verleden hebben bewezen dat ze effectief zijn. Deze manier van werken noemt men dan ook ‘evidence-based’ handelen”. Tijdens het interview wordt duidelijk dat LearningPlus een interessant totaal pakket aanbiedt. Zo worden er bijlessen gegeven. “Leerlingen lopen soms maar in één bepaald vak vast,’’ vertelt Elize. “Dan is het vaak een goed idee om te kiezen voor een vakinhoudelijke begeleiding. In de gesprekken die ik voer gaan we stapsgewijs te werk en is het doel om de leerlingen procesmatig te leren denken. Ze moeten vooral niet in paniek raken, omdat ze het allemaal niet meer overzien”.

Tevens is er de coaching. “Het kan gebeuren dat sommige problemen vakoverstijgend zijn en dat het hierdoor bij meerdere vakken niet loopt”, aldus Elize, “Dan gaan we over tot een intensieve coaching om juist de angel van het probleem er uit te halen. Het kan voorkomen dat er sprake is van een meer specialistische begeleiding door een stoornis of een andere problematiek. Bij ADHD is het bijvoorbeeld belangrijk om veel aandacht aan het plannen te besteden. LearningPlus heeft overigens meerdere taken en oefeningen voor de leerlingen en de ouders beschikbaar, zodat ze dit samen kunnen doen. Ik hecht namelijk enorm veel waarde aan de rol van de ouder”.

Werkwijze

Ouders kunnen zich via de website www.learningplus.nl, het e-mail info@learningplus.nl en de telefoonnummers 070-7444111/ 06- 14789047 aanmelden of informatie opvragen. De mogelijkheid bestaat dan om via een gesprek eens nader kennis te maken. “Tijdens dit gesprek worden de verwachtingen en de wensen uitgesproken”, aldus Elize Pluijmers. “Vaak mondt zo’n intakegesprek meteen al uit in een begeleidingsplan. Er wordt tijdens het gehele traject maandelijks een voortgangsrapportage gemaakt en na drie maanden volgt de eerste evaluatie.”

Elize heeft in haar carrière tal van conferenties bijgewoond over onderwijs en de ontwikkeling van kinderen. Daarnaast heeft ze ook meerdere keren zelf mogen spreken op deze conferenties. “Ik ben dan ook graag bereid om een lezing te geven”, besluit de Voorburgse. “Ook hierin zal blijken dat de ontwikkeling van het kind centraal moet staan. In welke situatie hij of zij zich ook bevindt”.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant