Afbeelding

Snelle dienstverlening?

Columns 93 keer gelezen

DOOR DE BRIL VAN……“Met de nieuwe Flitsbalie vult een klant van de gemeente Leidschendam-Voorburg in twintig minuten een aanvraag Bijzondere Bijstand in. Daarna gaat hij met een besluit in de hand naar huis. Normaal staat voor een dergelijke aanvraag vier weken. Wettelijk staat hier een termijn van acht weken voor. De gemeente werkt aan vermindering van regels en snellere afhandeling van vragen”.

Dit werd door de gemeente met enige trots in een persbericht gemeld. Dit zal systeem zal ongetwijfeld zijn waarde gaan bewijzen, maar is de gemeente nu wel zo klantvriendelijk en zo snel?

Wekelijks bereiken mij verhalen van mensen die wel een bepaalde ervaring met de gemeente hebben. Lange wachttijden bij de telefoon, onbeantwoorde brieven en er is veel kritiek op de warrige website waar je inderdaad een volleerd ‘surfer’ moet zijn om iets te kunnen vinden.

Maar de eigen ervaringen zijn toch altijd wel weer de mooiste…..Ik had een bewijs van inschrijving nodig. Vol goede moed stapte ik in mijn auto en reed naar het servicecentrum dat tegenwoordig in Leidschendam zit. Na een kwartier naar een legale parkeerplaats gezocht te hebben, stapte ik vol goede moed het servicecenter binnen. Er was helemaal niemand, dus dat kwam goed uit. Althans dat dacht ik…..

,,Meneer, u moet wel een afspraak hebben,’’ zei de blonde (overigens charmante) mevrouw achter de balie. Haar andere collega’s, die niets hadden te doen, keken mee vanachter hun balie.

,,U kent de ingevoerde regel toch wel dat u eerst moet bellen en dan krijgt u een tijd te horen wanneer u kunt komen?,’’ vervolgde de dame. Zomaar binnenlopen kan niet meer. Een afspraak maakt u eenvoudig via www.lv.nl/digitaalloket of telefonisch (14 070)”.

,,Maar er is helemaal niemand aanwezig!,’’ riep ik in mijn wanhoop.

Ik ben toen weggelopen en heb met mijn mobieltje in de gang meteen het nummer gebeld, waarna ik volgens mij dezelfde dame aan de lijn kreeg. Ik kon meteen langskomen, waarna ik enigszins triomfantelijk weer naar binnen liep en dus bij dezelfde dame belandde.

,,Mevrouw we hebben een date,’’ zei ik met een iets te grote glimlach……Het was een stille date, want ze kon er niet om lachen. Zeker toen bleek dat ook de inkt in de printer op was om mijn bewijs van inschrijving uit te printen.

Problemen met parkeren bij het gemeentehuis en een idiote afhandeling zijn dus mijn ervaringen. Wie volgt?

‘Door de Bril van’ is de dagelijkse column van journalist Bart Bakker

Tips? Mail naar redactie@bartbakker.eu

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant