Door: Ronald Lamping
Door: Ronald Lamping
COLUMN

BRUGGEN SLAAN

Column 438 keer gelezen

Net terug uit onbekend Griekenland. Vlakbij de grens met berucht Albanië. (Fraai!) Ja, ik heb mijn horloge en visacard nog. Was leuk, maar de ergernis is terug. Binnen de minuut.

Wil vanaf Schiphol onze dochter thuisbrengen. Vanaf A4 twee keer de sluis over. Heen en terug. Dus sta ik per definitie twee keer in een dijk van een file. Het vakantiegevoel vloeit weg met de kracht van een drietrapsraket van die lanceerjunk in Noord-Korea.

Erger me. Besef goed, dat ook die bootjes soms een uur moesten wachten. Dat die ook verder willen. Maar waarom zijn er geen regels, geen vaste tijden, zodat zowel het weg –als het vaarverkeer er vooraf rekening mee kunnen houden?

Er wordt al niet gesluisd op werkdagen tussen 16:30 en 18:30 uur. Een begin na jaren geklooi. Het is geen luxe als er ook zo`n regeling zou komen voor de vervloekte ochtendspits. Hoe moeilijk kan zoiets zijn?

Nu staat niet zelden de Nieuwstraat vanuit twee richtingen én de Damlaan tjokvol. Met twee co2 uitbrakende bronnen. De auto en de doorgedraaide bestuurder, die zich uit ergernis allerlei terroristische scenario's in het hoofd haalt om tot een definitieve doorstroming van het wegverkeer te komen.

Er is geen onderscheid tussen vaar– en wegverkeer. Weet ik. Daarbij kun je zowel bij vaar- als bij wegverkeer te maken hebben met hijgende (tijd is geld) beroepsdoelgroepen als recreanten, die niet direct een bovendruk van 210 hebben. Hoe dan ook, ze zitten in elkaars vaarwater.

Er is dan ook geen reden te verzinnen waarom iemand met een caravan voorrang zou moeten hebben op een boot met een te hoge mast, waardoor de brug omhoog moet. Beiden willen geen bakzeil halen, dus?
Maak, zeker in het hoog (lees: vaar) seizoen, een rooster. Publiceer dat. Zowel aan onze maritieme vrienden als aan de asfaltaanhang. Nu gaan ze beiden het schip in of vallen buiten de boot. Hangt af van hun positie. Direct omwonenden worden er stinkend mee opgescheept!

Dagelijkse circulatieconstipatie. Van alle kanten files, omdat er vaak één (lees:1) bootje door moet. Achterlijk en buiten alle proporties. Voor automobilisten en omwonenden een niet te verteren oponthoud. Heeft Berend Botje dan geen rechten? Zeker wel, maar laat dat weten via een 'openstellingsschema'. Blijft hij met z`n schuitje wat langer liggen in, pak `m beet, Leiden of Delft.

Ruim 40 jaar dagelijkse narigheid. Eerdaags gaat die 'Mall of the Netherlands' open. Detailhandelwijsgeren orakelen over drie miljoen bezoekers per jaar. Met verlengd kleuterjaar en een jaar basisschool kun je berekenen, dat (áls dit waar is) het een ongehoorde chaos wordt. Zeker in zomerseizoen met zowel 'Mall-minnaars' als open bruggen.

Dus? Maatregelen! Plannen! Daadkracht! Alle hens aan dek! Om in termen van die scheepvaart te blijven, de verantwoordelijken hebben heel wat voor de boeg. Aan de bak en niet met hun hersens voor anker gaan. Grootscheepse aanpak, andere koers. Overstag gaan! Roer moet om. Op dit moment slechts radeloosheid, besluiteloosheid en kritiek. Bakken kritiek?

Scheepsladingen!

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant