Door: Ronald Lamping.
Door: Ronald Lamping.
COLUMN

GERUCHTEN

Column 1.668 keer gelezen

Geruchten opvoeren als waarheid is link. Ook voor een schrijvertje als ondergetekende. Je haalt zo een zeperd. Je kunt dan nog pennen, wat je wilt. Voor de rest van je schrijfbare leven ben je die jokkebrok! Voorzichtig dus. Slagen om de arm. Indekken, schadebeperking. Beetje schijtig, totáál niet mijn natuur. Integendeel, moet maar een keer. Gerucht kent synoniemen. Kletspraat, roddel of mare. Heb er twee voor u. Wereldzaken? Nee! Van belang voor u? Mogelijk. Waarschuw nogmaals: geruchten.

Krijg dringende verzoeken van verschillende kanten om als baldadige dorpsomroeper iets te melden over het sluiscomplex. Ontvang vaak schrijfverzoekjes. ("Kunt u niet ….") Kies liever zelf een item. Toch even aandacht. Verhoogde paraatheid, want er komen ambtenaren c.q. planologische managers in beeld. Zij blijken de IS van de ruimtelijke planning. IS? Ja, 'Ideebarbaren Sluiscomplex'.

Sluiscomplex met al zijn horeca en terrassen is het paradepaardje van het centrum. Barstensvol passanten, die neerstrijken op de stoelen van de behaaglijke uitspanningen. Loerend naar bootjes, het gestuntel van hun bemanning ("Links, tut!!! Mijn hemel, je weet toch wat links is? Nou, dan!") en naar elkaar.

Open karakter, dus overzichtelijk en sfeervol. Enkele straatmanagers verzuipen weer in gruwelijke 'achter-het-bureau-plannen'. Die willen tussen water en terrassen hekken en heggen gaan plaatsen. Ziet u het voor u? Wég open profiel, doei uitzicht, toedeloesfeer. Planologische prutsers. Als dit door gaat, zitten we straks met een soort doolhof. Kunt u bootjes gaan bekijken door eerst een overvol terras door te ploeteren. Hoe dat gaat? Duwen, ergernis en omvallende glazen en geschuif. Wat te doen met kinderwagen of rolstoel? Wat voor blinde vink moet je zijn om de huidige aantrekkelijke situatie te willen veranderen?

Met mooi weer kan het niet sfeervoller. Om die ambiance te waarborgen behoeft het sluiscomplex een open karakter. Stiekem laat ik u verkort weten, wat de heer Ronald de Bruin van Omgevingsmanagement (ja, ja) in ambtelijk geleuter uit poepte: "Het ontwerp is het resultaat van een langdurig (…) ontwerp –en overlegproces. Er is getracht het optimum te bereiken tussen de wensen ten aanzien van veiligheid, werkbaarheid voor gebruikers en bedienaars en de esthetische inpassing van het ontwerp in de oorspronkelijke visie en ontwerp op het sluisgebied en omgeving." (Hallo!!!! Wakker worden!!!!)

Zal het voor u vertalen. Komt ie! "Wij gaan, na langdurig overleg, zowel het open karakter als de ontspannen sfeer, totaal verzieken met onnodige heggen en hekken. Obstakels, waar helemaal niemand op zit wachten. Zo is het ooit besloten en of het nou ongekend stom of sfeerbedervend is, interesseert ons geen ene moer."

Onbegrijpelijk! Zo ook het tweede gerucht, dat de Action zou verdwijnen uit Leids. Zou niet passen bij het 'PC Hooftstraat-image' van de nieuwe Mall. Dat kan toch niet waar zijn? Publiekstrekker nummer 1. Wat is de bedoeling? Dat we met z`n allen M&M`s worden? M&M`s? Ja, Merkartikel Mensen. Doe gewoon, wil je.

Hopelijk laat Action snel weten, dat de roddel niet waar is. En het negatieve gerucht over het sluiscomplex, dan?

Ook daar graag positieve action!

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant