Afbeelding

Dit is de beste manier om professioneel over te komen als bedrijf

Algemeen 1.648 keer gelezen

Hoe je als werknemer professioneel over kan komen tijdens een sollicitatiegesprek is wel algemeen bekend. Nette kleren, verzorgd uiterlijk en misschien wel het belangrijkste: op tijd komen. Voor een werkgever telt de eerste indruk ook zwaar mee, als jij niet genoeg je best doet, wil de klant niks met je te maken hebben. En als de eerste indruk negatief is, dan is het erg lastig om dat in positief te veranderen. Dus wat is het beste om professioneel over te komen als bedrijf?

In nog geen twee seconden is de eerste indruk al gemaakt. Als werknemer hoor of zie je van je baas en collega's welke regels er gelden binnen het bedrijf qua representatie en werkkleding. Als zzp'er moet je dat allemaal zelf uitvogelen. Misschien wel de belangrijkste tip: weet waar je over praat en kijk of je gesprekspartner het ook snapt. Informeer jezelf goed.

Heldere communicatie is het sleutelwoord bij bedrijfspresentatie. Maar beloof geen gouden bergen aan een klant. Veel zzp'ers krijgen nieuwe klussen door mond-tot-mondreclame van tevreden klanten. Hierbij is de allerslechtste reclame wel een negatieve ervaring van de klant. Let dus ook op de service die je verleent aan jouw klantenbestand. Wees bereikbaar, behandel klachten goed af en blijf professioneel.

De juiste uitstraling is een zeer belangrijk element en wordt niet altijd even goed uitgevoerd. Check dus of jouw bedrijf wel betrouwbaarheid en kwaliteit uitstraalt. En past je uitstraling nog bij de inhoud van je bedrijf als je flink bent gegroeid? Laat daarom een mooi bedrijfslogo, huisstijl en website ontwerpen en vergeet niet om je social media in te zetten. Vergeet daarbij niet de kracht van drukwerk. Visitekaartjes, folders, brochures en stickers; allemaal helpt het bij jouw uitstraling en naamsbekendheid. Wil je gaan voor die allereerste indruk op misschien wel onverwachte plekken? Kies dan voor stickers bij Drukland, zo laat je in een oogopslag zien wat voor bedrijf jij bent en waar je voor staat.

Zonder naamsbekendheid kom je – zeker als beginnend bedrijf – nergens. Met de juiste houding en uitstraling kom je ver, maar als je geen nieuwe klanten werft, schiet je er niks mee op. Kies daarom voor een goede naam: herkenbaar en toch creatief verzonnen, niet al door een ander bedrijf gebruikt en geen rare betekenis in een andere taal – voor het geval je internationaal wilt gaan. En laat je bedrijfslogo overal terugkomen, hoe vaker potentiële klanten jouw bedrijf zien staan, hoe eerder ze geneigd zijn jouw bedrijf in te schakelen.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant