Afbeelding

Verkeersborden zorgen voor veilige wegen, ook bij herhaling

Algemeen 3.750 keer gelezen

Soms zie je door de bomen het bos niet meer, maar geldt dat ook voor het oerwoud der verkeersborden? In sommige situaties staan er zoveel borden naast de weg dat je overladen wordt met informatie. En dan is het lastig om te onderscheiden welke boodschap het meest belangrijk is. Rijrichting, snelheid, wegwerkzaamheden, omleiding, voorrang, borden die een verbod weergeven of juist een uitzondering op dat verbod. Hoewel sommigen pleiten voor een vermindering van het aantal verkeersborden, zeggen deskundigen dat het veiliger is als we keer op keer gewezen worden op de verkeersregels.

Herhaling zorgt voor veiligheid op de weg, maar niet elk verkeersbord is even belangrijk op elke plek. In Nederland staan in totaal drie miljoen verkeersborden, waarvan 600.000 weg zouden kunnen omdat ze een herhalende boodschap weergeven. Ondertussen weten de meeste mensen wel wat de rijrichting is op een rotonde, maar toeristen niet – zeker als ze uit een land komen waar op de linkerkant van de weg wordt gereden.

Op andere plekken is herhaling van eenzelfde verkeersbord juist gewenst, zoals bij het invoegen op een grote weg of de maximaal toegestane snelheid. Daar moet je op veel dingen tegelijk letten en dan is een herhaling van de boodschap elke paar honderd meter fijn en effectief.

Verkeersbord van bamboe
Een nieuwe ontwikkeling op het gebied van verkeersborden is bamboe. Dit is een zeer sterk materiaal en duurzaam: CO2-neutraal over de gehele levenscyclus en volledig recyclebaar. De traditionele verkeersborden worden gemaakt van aluminium waar bij de productie CO2 wordt uitgestoten. Bamboe is een milieuvriendelijke optie en gaat langer mee dan een bord van aluminium. Andere materialen als vlas en hennep worden getest of ze ook geschikt zijn voor verkeersborden.

Geen enkel verkeersbord
Met opzet geen enkel verkeersbord op straat is ook een optie. Dit zijn zogenoemde shared spaces. De gedachte: weggebruikers gaan beter opletten omdat de verkeersregels niet duidelijk zijn. Ze worden alert, geven sneller voorrang, maar geven ook aan dat ze een onveiliger gevoel ervaren. Voor zwakke weggebruikers zoals ouderen en gehandicapten werkt een shared spaces niet goed; zij kunnen de verantwoordelijk van voorrang geven en nemen minder goed aan. Daar komt bij dat asociale weggebruikers ook de verantwoordelijk moeten nemen om goed op te letten. Oftewel, goed opletten en hopen dat de andere weggebruikers dat ook doen.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant