Afbeelding

Online versus offline marketing: welke marketingstrategie kies je?

Algemeen 133 keer gelezen

Geen bedrijf dat naamsbekendheid wil genereren en wil groeien kan zonder goede en effectieve marketing. Marketing kan op allerlei manieren vormgegeven worden. De bekendste vormen zijn online en offline marketing. Online marketing via internet, websites, social media, banners en ads wordt door vrijwel elke onderneming ingezet. Maar ook offline marketing - bijvoorbeeld visitekaartjes, bedrijfsvlaggen, stickers drukken of reclameborden inzetten - is van belang als je jouw bedrijf onder de publieke aandacht wilt brengen. Welke voordelen en nadelen hebben online reclame - via Goolgle Adwords bijvoorbeeld - en offline marketing, via stickers drukken, folders of posters? En welk van beide strategieën is het meest effectief, of is het slim om beide benaderingen met elkaar te combineren?

Online reclame in ontwikkeling
De moderne mens is een groot deel van de dag ondergedompeld in de online wereld. Veel mensen hebben nagenoeg altijd een smartphone op zoek en zijn dagelijks urenlang online actief. En zowel op het werk als thuis staat de laptop of tablet klaar voor gebruik. Het vele internetgebruik bied natuurlijk ongekende kansen voor bedrijven en zzp'ers om hun product(en), diensten en de eigen onderneming onder de aandacht van een haast grenzeloos groot publiek te brengen. Dat kan op talloze manieren. Het belangrijkste is om een goede bedrijfswebsite te bouwen die SEO-geoptimaliseerd is. Laat dit doen een gerenommeerd ICT-bedrijf. Verder ben je natuurlijk aanwezig op social media - denk aan Twitter, LinkedIn, Facebook, YouTube of Instagram - en is het aan te raden om online advertenties, bijvoorbeeld via Google Adwords, te gebruiken.

Offline reclame blijft onmisbaar
Ondanks de stringente opmars van online marketing, blijkt dat minder dan een kwart van de omzet van de gemiddelde bedrijven via internet loopt. Offline marketing blijft mede hierom belangrijk. Met offline reclame kom je dicht bij de klant en kun je veel mensen bereiken, vooral in de directe omgeving van jouw bedrijf. Denk aan stickers drukken en verspreiden, reclame op billboards langs de snelweg, letterbakken op jouw kantoorpand, maar ook het beletteren van bedrijfsauto's straalt iets uit richting de doelgroep in jouw omgeving. Effectief is verder het drukken van folders en bedrijfsvlaggen, of het uitdelen van presentjes aan klanten of aan bezoekers op beurzen.

Ga voor een strategische combinatie en zet reclame breed in
Het meeste resultaat levert een combinatie van beide strategieën op. Gebruik met jouw onderneming of als zzp'er de online mogelijkheden die er zijn. Maar vergeet tegelijk niet dat je echt niet zonder offline marketing kunt!

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant