Afbeelding
Ingezonden mededeling

Stop geen suiker in die kinderrugzak

Algemeen 40 keer gelezen

Wist je dat kinderen tussen de 4 en 8 jaar relatief de meeste suikers eten? Voor je het weet zitten ze aan een maximum van wat verstandig is. Volgens het RIVM eten ze per jaar gemiddeld 31 kilo suiker. En dat is veel!

Daarom is het van groot belang de juiste lunch en tussendoortjes en drinken in een kinderrugzak te stoppen. En dat begint al op de peuterspeelzaal. Gaat door op de basisschool en ook bij middelbare scholieren is het een issue. Je wilt niet weten wat die laatste groep aan snoep en koek in rugzakken heeft zitten. Dat kan anders.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) adviseert om maximaal tien procent van je dagelijkse energie uit 'vrije's suikers te halen (honing, glucosestroop, suikers die van nature in vruchtensappen zitten), maar liever nog: niet meer dan vijf procent.

Kinderen tussen de 4 en de 8 jaar nemen dagelijks een hoeveelheid energie aan suikers in dat rond een gemiddelde van bijna twintig procent aan schurkt. Dat is twee keer zoveel als wordt aangeraden. Bijna negentig procent van oudere kinderen eten te veel suikers. Kinderen tussen 9 en 13 jaar gaan al snel over de jaarlijkse max heen van wat redelijk is aan suikers.

Het is daarom van belang dat ouders goed weten waar wel en waar geen suikers in zitten. In toetjes zit enorm veel, in sapjes ook. Ontbijtgranen bevatten veel suikers, net als frisdranken. Kinderen die nog niet zo heel veel eten, maar wel bovenstaande producten voorgeschoteld krijgen, krijgen dan ook relatief veel suikers binnen.

Hoe je die suikeropname in toom kunt houden. In ieder geval door kinderen zo min mogelijk te laten wennen aan al die suikers. Je krijgt er een suikerverslaving van, wordt er dik van en krijgt steeds minder energie.

Wat stop je dan wel in die kinderrugzak?

Denk aan flesjes water in plaats van limonade. Een kind tussen de 4 en 8 jaar heeft een tot anderhalve liter drinken nodig en een kind van 9 tot 13 jaar eveneens. Melkproducten worden ook aangeraden. Van die hoeveelheid drinken kan bij de jongsten 300 milliliter aan melkproducten worden ingezet. De oudere kinderen 450 milliliter.

We begrijpen dat water best saai kan zijn. Doe er dan eens wat citroen in, munt of andere exotische vruchten. Dat geeft een heerlijk fris smaakje en als je kind daar eenmaal aan gewend is, hoeft het niets anders.

Om meer te weten te komen zoveel suiker er in pakjes drinken zit, kun je te raden gaan bij het Voedingscentrum.

Tussendoortjes mee in de schooltas

Om tandbederf te voorkomen adviseert het voedingscentrum niet vaker dan vier keer per dag een tussendoortje aan te bieden, de schooltas hoeft dus niet vol gepropt te worden met lekkernijen. Groenten en fruit zijn altijd prima. Tegenwoordig zijn snackgroenten helemaal hip. Snacktomaatjes en paprika tref je kant en klaar bij de supermarkt. Laat je niet verleiden door de knijppakjes fruit. Zit veel suiker in!

Tekst gaat door onder de foto.

Energierepen zitten ook vol suiker. Laat kinderen hun energie halen uit bijvoorbeeld fruit. Een paar dropjes (geen hele zak) en een eierkoek of lange vinger als koek. Er is heel veel mogelijk, als je het maar bewust doet. Lees ook de etiketten. En leg het je kind gewoon uit. Natuurlijk zullen ze proberen grenzen over te gaan, maar uiteindelijk worden ze er alleen maar beter (en gezonder) van.

Uit de krant