Mike en Nicky gaan Jamille adviseren over de toekomst van haar KinderklMike en Nicky gaan Jamille adviseren over de toekomst van haar Kinderkleding boutique Zoë & Max  (Foto's: Inge Koot)eding boutique Zoë & Max  (Foto's: Inge Koot)
Mike en Nicky gaan Jamille adviseren over de toekomst van haar KinderklMike en Nicky gaan Jamille adviseren over de toekomst van haar Kinderkleding boutique Zoë & Max (Foto's: Inge Koot)eding boutique Zoë & Max (Foto's: Inge Koot)

Studenten adviseren winkeliers Julianabaan

Actueel 1.394 keer gelezen

Voorburg - De komende zes weken krijgen tien ondernemers van winkelcentrum Julianabaan hulp van derdejaars studenten van de Haagse Hogeschool bij het toekomstbestendig maken van hun onderneming. Met het living lab ´Eerste Hulp Bij Retail´ (EHBR) gaan de studenten de winkeliers adviseren. Doel hiervan is dat zij met 'future-proof' adviezen de winkeliers helpen meer toekomstbestendig hun winkel in te richten en zich te positioneren. 

Door: Inge Koot

"Jullie kunnen met jullie kennis van vormgeving, digitalisering, technologische ontwikkelingen en innovaties op retail gebied  de ondernemers en de gemeente versterken", zegt wethouder Astrid van Eekelen tegen de studenten tijdens de kickoff op woensdag 18 september. "Ons doel is een toekomstbestendig en duurzaam winkelcentrum Julianabaan."

Bij de winkeliers gaat het ook om het winkelcentrum maar zeker ook om hun eigen onderneming. Ellis Holst van dames- en herenmodewinkel Verbakel Mode hoopt met hulp van de studenten een grotere doelgroep te gaan bereiken. "Wij zijn al zolang gevestigd in dit winkelcentrum. Er zijn vast wel wat verbeterpunten te behalen. Misschien moeten wij ons meer richten op andere doelgroepen of moet onze naamsbekendheid verbeteren."

Kinderkleding boutique Zoë & Max is ruim vijf jaar gevestigd aan het Julianaplein en eigenaresse Jamilla Elderson is ervan overtuigd dat zij als ondernemer moet blijven vernieuwen. "Jongeren hebben een andere kijk op het runnen van een onderneming. Zij zijn lekker nuchter en puur. Ik ben benieuwd wat zij vinden van mijn winkel. Als je zolang bezig bent met een bedrijf dan zie je bepaalde dingen niet meer." De studenten Mike en Nicky gaan Jamilla de komende weken ondersteunen. Zij starten met een intake gesprek met als doel kennis maken en informatie vergaren. "Wij proberen achter de knelpunten te komen van deze onderneming," aldus Nicky. Zij hebben al een vooronderzoek gedaan waarbij zij zagen dat Zoë & Max goed gepresenteerd wordt op Facebook. Mike: "Zij hebben al ruim 3400 likes. En ook de website ziet er prima uit." Mike en Nicky zijn beide derdejaars student Bedrijfskunde. Een medestudent Human Resource Management, die tijdens de kickoff niet aanwezig kon zijn wegens ziekte, maakt ook onderdeel uit van het team. Zo hebben alle 10 ondernemers een groepje studenten toegewezen gekregen met wie zij de komende weken intensief contact zullen hebben. 

De HBO-studenten zijn in hun 'living lab' Julianalaan 314-316 gedurende vijf woensdagmiddagen gehuisvest in het winkelgebied. Zij doen onderzoek naar de toekomst van de winkeliers ter plekke. De onderzoekers van de Haagse Hogeschool kijken tegelijkertijd naar welke nieuwe skills de winkeliers nodig hebben en hoe ze deze in de toekomst kunnen ontwikkelen.

Heleen Geurts van de Haagse Hogeschool is projectleider van dit initiatief. "Het bijzondere in dit living lab is het werken volgens de methodiek van Design Thinking. Dit is een nieuwe onderzoeksmethode waarbij er in korte tijd stap voor stap ideeën worden getest en verfijnd. De studenten leren hierdoor vanuit verschillende invalshoeken naar een onderneming kijken. Zij moeten onderzoeken of het idee ook het gewenste resultaat gaat opleveren." Op 16 oktober worden de bevindingen gepresenteerd aan de betrokken tien winkeliers.
 

Afbeelding
Afbeelding
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant