Het gaat hard met de elektrificatie van het wagenpark nu Elon Musk, eigenaar van Tesla, heeft besloten om alle patenten van Tesla vrij te geven.
Het gaat hard met de elektrificatie van het wagenpark nu Elon Musk, eigenaar van Tesla, heeft besloten om alle patenten van Tesla vrij te geven.
ADVERTORIAL

Zien we door het bos de bomen nog in de autowereld?

Actueel 252 keer gelezen

Leidschendam-Voorburg - Rijden we nu hoofdzakelijk op benzine, diesel en lpg, de toekomst zal een heel ander beeld te zien geven. Elektrisch rijden, hybride rijden, rijden op waterstof, het is allemaal mogelijk. De auto-industrie worstelt er zichtbaar mee, kijk maar eens wat de fabrikanten u voorschotelen.

BMW levert elektrische wagens met range extenders, waarvoor je brandstof tankt om elektrisch verder te kunnen rijden. Audi komt met de e-tron met twee elektromotoren en vierwielaandrijving, Mercedes kondigt volledig elektrische wagens aan in ieder segment. En dan zijn er de 'kleine jongens' als de Renault Zoë, de Citroën C-Zero, de Hyundai IONIQ Electric en de Seat Mii Electric. Allemaal volledig elektrisch.

De autowereld door de jaren heen
De ontwikkeling van auto's startte met stoomaandrijving, vervolgens rond 1900 waren zo goed als alle auto's elektrisch en daarna ontwikkelde men een steeds betere brandstofmotor. Hierdoor werd de elektromotor naar de achtergrond verdreven. De brandstofmotor had een groter bereik en men kon een hogere snelheid bereiken. Spyker was de Nederlandse autoproducent die alle vier de wielen voorzag van remmen en de eerste die vierwielaandrijving koppelde aan een 8-cilindermotor. Toyota bracht bijna 100 jaar later met de Prius in 1997 de eerste gebruiksklare hybride auto op de markt en kan dus inmiddels bogen op ruim twintig jaar en miljoenen kilometers ervaring. Het duurde nog tot 2008 eer er een volledig elektrische wagen kon worden geleverd die ook nog eens een acceptabele actieradius had. De eer gaat hierbij uit naar Tesla. Nu gaat het hard met de elektrificatie van het wagenpark: Elon Musk, eigenaar van Tesla en miljardair, heeft besloten om alle patenten van Tesla vrij te geven. 

Minder energieverlies
Als je kijkt naar duurzaamheid dan valt het op dat benzinemotoren een zogenaamde energie-efficiëntie hebben van 14 – 30 %. De rest gaat verloren als warmte. Een volledig elektrische auto heeft een energie-efficiëntie 74 – 94 % en geeft dus heel wat minder energieverlies. Waterstof zit tussen benzine en elektrisch in qua efficiëntie: ongeveer 50 %.

Onderhoud voor elektrische auto's
Elektrische auto's hebben minder onderdelen en daardoor ook minder onderhoud nodig. Door het verschil in aandrijving zijn veel onderdelen bij niet meer nodig. Denk hierbij aan een uitlaat, koppeling of versnellingsbak. Maar ook aan motoronderdelen als bougies, koelsystemen of oliefilters. Ze zijn op dat gebied dus praktisch onderhoudsvrij. Echter voor de APK geldt nog steeds dezelfde interval als voor een auto met een brandstofmotor.  Dit komt omdat elektrische auto's natuurlijk nog wel onderdelen bevat die regelmatig onderhoud nodig hebben zoals bijvoorbeeld de remmen, airconditioning, wielen en banden. Door de accupacks zijn elektrische auto's vaak zwaarder dan auto's die op brandstof rijden. Het duurt langer om deze te laten stoppen, daarom zijn goede banden nog belangrijker. Zeker met de winter in aantocht. Bij bijvoorbeeld in autodoc.be kun je heel gemakkelijk de juiste banden voor jouw auto uitzoeken. 

Toekomstperspectief voor mobiliteit
In 2016 kwamen de eerste wagens met brandstofcel op de weg. Er zijn ook proeven met bussen, vrachtwagens en zelfs een trein die op waterstof rijdt. Milieueisen zullen steeds vaker van invloed zijn op mobiliteitsvraagstukken en tel daarbij op het veranderende gedrag van de klant. Jongeren hechten steeds minder waarde aan het bezit van een auto. 

Exact voorspellen hoe de toekomst er uit zal zien is en blijft moeilijk. 
 

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant