Hans van Lith neemt je met non-fictie die nieuwsgierig maakt op gevarieerde ontdekkingsreizen mee de geschiedenis in (foto: PdH).
Hans van Lith neemt je met non-fictie die nieuwsgierig maakt op gevarieerde ontdekkingsreizen mee de geschiedenis in (foto: PdH).
LOKALE SCHRIJVERS

Hans van Lith, een nieuwsgierige schrijver

Historie 1.115 keer gelezen

Leidschendam-Voorburg - Hans is wat betreft schrijven een autodidact. Hij rolde door zijn nieuwsgierigheid in de journalistiek en het schrijverschap.

Door Peter den Hollander

Van Lith werkte bij de afdelingen Voorlichting van de Spoorwegen en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, waar veel oud-journalisten werkten. Van hen leerde hij korte, heldere zinnen te maken. “Je moet niet iets schrijven wat je zelf niet begrijpt,” is zijn adagium. Hans schreef vanwege zijn persoonlijke belangstelling al korte stukjes over het railvervoer en de Eerste Wereldoorlog. Hij beëindigde zijn loopbaan als chef Voorlichting van het Electriciteitsbedrijf Zuid-Holland in Voorburg. In zijn vrije tijd was hij jarenlang hoofdredacteur van het periodiek Reddingwezen van Het Oranje Kruis en nog steeds schrijft hij voor het ‘Katten Katern’ van de vereniging Kattenzorg.

Begin jaren ‘60 zocht hij naar een weinig beschreven spooronderwerp. Dat werd de Stoomtram Tiel-Buren-Culemborg. Hij dook in de archieven en sprak met mensen die de tram nog hadden meegemaakt. “De eerste plannen van de 24 kilometer lange lijn, dateerden uit 1880, maar pas in 1906 was hij klaar. Al op 3 maart 1918 reed de laatste tram, financieel verslagen,” vat Hans de historie kort samen. ‘De geschiedenis van de Stoomtram Tiel-Buren-Culemborg’ verscheen in 1967 bij boekhandel Thijsen in Buren. Een juweeltje dat helaas niet meer verkrijgbaar is. Tot zijn verbazing vroeg uitgeverij Boekwie uit Culemborg hem 53 jaar later of hij een nieuwe editie wilde schrijven. Natuurlijk! Hij kon putten uit meer archiefmateriaal. Alle brieven en kaarten van toen waren inmiddels geschiedenis geworden. De nieuwe editie (2020) werd een inspirerende aanvulling op die uit 1967, met als titel: ‘De Stoomtram Tiel-Buren-Culemborg, een verloren illusie’.

Een persoonlijke herinnering van een familielid, bracht Hans op een vergisbombardement op Goes in 1917. Het bleek dat tijdens de Eerste Wereldoorlog 25 keer bommen op - vooral - Zeeland vielen. Nederland was neutraal, maar Britse vliegers schonden geregeld het Nederlandse luchtruim op weg naar Duitse doelen in België. Dat kon vrijwel ongehinderd vanwege het gebrek aan luchtafweergeschut. Hans ging op onderzoek uit. In Engelse archieven vond hij dagboeken van vliegers. Ook nam hij vele jaargangen van De Middelburgsche Courant door, wat resulteerde in het boek ‘Een vreselijke knal’.

In Frankrijk vond hij prentbriefkaarten van WO I soldaten. De legerleiding koesterde de postdienst: goed contact met het thuisfront hield het moreel van de soldaten in de loopgraven hoog. Hans gaf in een boekje een goed beeld van het leven van de jongemannen aan het front en hoe ze thuis misten.

Hans schrijft nieuwsgierig en divers. Hij heeft een prettige, toegankelijke stijl, waarin hij je op gevarieerde ontdekkingsreizen de geschiedenis in meeneemt; non-fictie die nieuwsgierig maakt. Bestellen kan op www.boekwie.nl.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant