Station Voorburg in die tijd.
Station Voorburg in die tijd.
HISTORISCH LEVEN AAN DE VLIET

Trein (bijna) in Vliet gestort

Historie 601 keer gelezen

Voorburg - Groot was de consternatie toen op 17 januari 1883 een trein nabij station Voorburg de Vliet inreed. De oorzaak hiervan was gelegen in een openstaande spoorbrug waardoor de passagierstrein zo de diepte indook. Er waren geen dodelijke slachtoffers, maar de schrik was groot!

Door F.J.A.M. van der Helm

Een ernstig ongeluk deed zich voor met een trein van de Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij, de voorloper van de Staatsspoorwegen, die tot 1890 de lijn Utrecht - Gouda - Den Haag Staatsspoor exploiteerde. Het gebeuren vond plaats in de ochtend van 17 januari 1883. De passagierstrein, die om 6.25 uit Den Haag was vertrokken, kwam op tijd aan op station Voorburg. Toen het treinstel vanaf dit station vertrok stond de spoorbrug over de Vliet echter nog open, waardoor de locomotief met tender de afgrond instortte. Gelukkig had de trein nog geen vaart en probeerde de machinist ook te stoppen, maar het was te laat. De locomotief kwam tussen de twee bruggenhoofden net boven het water te hangen. De machinist raakte door de schok te water en liep een gekneusd been op, maar redde zichzelf.

Geluk bij een ongeluk bleven de wagons in het spoor en konden de passagiers zonder veel hinder de trein verlaten, die net voorbij het perron tot stilstand was gekomen. In de mistige winterochtend kwamen de hulpdiensten snel op gang. Wat had het allemaal een drama kunnen zijn als de machinist niet had geremd. De conducteur kwam er met een hoofdwond vanaf en de stoker bezeerde zijn achterhoofd toen hij tegen de kolen viel. De ravage was groot, doch de scheepvaart ondervond weinig hinder. De locomotief werd nog dezelfde dag weggetakeld. De brug was zwaar beschadigd, maar er kon diezelfde avond nog over één spoor worden gereden.

Rond het station was het een drukte van belang met allerlei hulpploegen en nieuwsgierige omstanders. Beide partijen liepen elkaar behoorlijk voor de voeten, Een rampenplan bestond niet. Paniek sloeg toe bij de reizigers in de diverse wagons. Twee dames in het derde compartiment werden ondersteboven geworpen, maar kwamen toch weer op hun benen terecht. De reizigers verlieten in allerijl de trein en liepen angstig terug naar het station, waar ze bijkwamen van de schrik.

De brug stond open en de brugwachter lag te slapen. Dat waren de feiten toen de trein wegreed vanaf het station. Het sein stond op onveilig, maar de machinist had dat mogelijk niet gezien door de mist in combinatie met de duisternis. De stationschef had het vertrek van de trein volgens een getuige afgeraden, maar de machinist vertrok toch; zij het langzaam. De locomotief schoof door en bleef met de voorwielen aan de houten brug hangen. Dat was een geluk. Hierdoor bleven de wagons op de rails. De brugwachter stond goed aangeschreven, bleek uit het door de officier van justitie ingestelde onderzoek. Studenten van de Polytechnische school bezochten met hun professor de rampplek.

Reacties naar helmhuis@ziggo.nl.

Uit de krant