Station laan van Nieuw Oost-Indië, 1910.
Station laan van Nieuw Oost-Indië, 1910.
HISTORISCH LEVEN LANGS DE VLIET

Treinbotsing nabij Loolaan

Historie 547 keer gelezen

Voorburg - In de herfst van 1921 kwamen twee treinen met elkaar in botsing nabij de Loolaan. Het spoorwegongeluk bracht veel materiële schade met zich mee. Gelukkig waren er geen gewonden. Zelfs de machinist kwam met de schrik vrij.

Door F.J.A.M. van der Helm

Op 28 november 1921 om 9.15 uur had zich een treinongeluk voorgedaan in de mistige weilanden van Voorburg. De plaats des onheils was slechts te bereiken via weilanden en dichtgevroren slootjes. Twee treinen waren op elkaar gereden op het traject Rotterdam - Scheveningen en waren met elkaar in botsing gekomen ter hoogte van de Loolaan. De ravage was aanzienlijk: de grote zware locomotief lag geheel op zijn zij.

Hulpdiensten kwamen in allerijl ter plaatse en konden weldra constateren dat er geen doden of gewonden te betreuren vielen. In beide treinen zaten passagiers. Die naar Rotterdam circa 160 en die naar Scheveningen ongeveer 30 reizigers. Het was werkelijk een geluk bij een ongeluk dat er geen slachtoffers waren. In de loop van de dag kwamen diverse autoriteiten polshoogte nemen, waaronder de officier van justitie en de chef van de recherche die belast waren met het onderzoek. Ook hoge lieden van de spoorwegmaatschappij H.IJ.S.M. kwamen de toestand bekijken. Verder kwam de toen nog minder bekende, maar later dubieuze Haagse hoofdcommissaris François van ’t Sant (1883-1966) even langs.

De stilstaande treinstellen met ontspoorde en deels omgevallen locomotieven vormden een macaber schouwspel in de weilanden. Van de locomotief waren de voorwielen met as en al afgerukt en onder een ander treinstel geraakt. Het gras was door de glijdende locomotief over een lengte van vijf meter deels afgeschuurd. De passagiers moesten uitstappen en gingen moesten te voet 1 km teruglopen naar het station Laan van Nieuw Oost-Indië.

Hoofdconducteur Krouwel van de trein Den Haag-Scheveningen was een belangrijke ooggetuige. Vanuit zijn uitkijkpost op een goederenwagon had hij de botsing aan zien komen. Beide treinen moesten dezelfde wissel passeren, ieder van een andere kant. Het signaal stond op onveilig voor de andere trein, wat de machinisten ook zagen en daarom met alle kracht remden. Door de aanvriezende rijp op de rails schoven de treinen door met alle gevolgen van dien. De machinisten lieten beide waarschuwingssignalen klinken en gebaarden zelfs nog naar elkaar alvorens op elkaar in te rijden. Ze hadden de stoom van de ketel gehaald en hielden zich schrap voor de botsing. Hoofdconducteur Krouwel sprong vanuit de afremmende trein uit zijn uitkijkpost, wat hem zijn leven heeft gered. Naderhand bleek zijn uitkijkpost volledig te zijn vernield.

Weldra werd met het opruimingswerk begonnen waarbij het overeind krijgen van de 46.000 kg wegende locomotief het zwaarste karwei was. Grote ijzeren buizen en stangen waren als rielhalmen omgebogen. Na enkele dagen werd het treinverkeer hervat.

Reacties naar helmhuis@ziggo.nl.

Uit de krant

Uit de krant