Logo hetkrantje-online.nl

Maatschappelijke betrokkenheid AH

  •   keer gelezen   Ondernemer in Beeld

Leidschendam - In de Albert Heijn in winkelcentrum Leidsenhage is het een drukte van belang. Honderden klanten zoeken op hun gemak de kwalitatief hoogstaande producten uit in het ruime assortiment. Opvallend is dat veel klanten informeel met de personeelsleden omgaan.

Ook manager Maurice Visser en teamleider Kimberley de Jong nemen tussen hun drukke werkzaamheden door alle tijd voor de mensen met wie zij in de loop der jaren in de Albert Heijn een bepaalde band hebben opgebouwd. “We zijn weliswaar met driehonderd collega’s en 26.000 kassa-transacties per week een grote winkel, maar voor ons gevoel zijn we altijd die buurtwinkel gebleven,’’ concludeert Maurice Viseer dan ook treffend.

Door de nauwe contacten met de lokale gemeenschap in Leidschendam-Voorburg worden er door Albert Heijn Leidsenhage talrijke sociale activiteiten gehouden. Denk bijvoorbeeld aan het leveren van spullen voor de Ladies Night bij RKAVV, uitjes van de scouting of het shantykoor-optreden in Leidsenhage. En dat een goed doel zich in de winkel mag positioneren. Ook zijn veel acties op kinderen en de consumenten gericht.

“Zo kunnen de kinderen vanaf 21 november massaal hun schoen zetten”, vertelt Maurice Visser. “De schoenen worden dan vervolgens door Zwarte Piet gevuld, waarna de kinderen op 30 november hun schoen en het cadeautje weer terug kunnen komen halen. Daarnaast waren we in het nabije verleden actief voor het Jeugdhuis van het Leger des Heils en stonden de bekende Voetbalplaatjes, die zijn geschonken om geld in te zamelen, in het teken van Pink Ribbon, de organisatie die geld inzamelt voor onderzoeken naar kanker. Maar we zijn ook actief op hele andere terreinen. Zo hielden we een gezamenlijke lunch in zes basisscholen om kinderen spelenderwijs met gezond eten in aanraking te laten komen”.

AH Disney weken

Opvallend zijn ook de AH Disney-weken. Vaders worden door hun dochter special naar de Albert Heijn gestuurd voor het doen van boodschappen. Bij elke € 15,- krijgt de klant een zegel om zo te sparen voor leuke 15 cm grote Disney figuren. Drie weken lang ontvangt men namelijk ieder weekend gratis een speciale Albert Heijn editie van de Donald Duck bij besteding van 50 euro aan boodschappen. Deze edities zijn alleen verkrijgbaar in de winkel op vrijdag, zaterdag en zondag.

Stichting Heppie

Tevens wordt er om de paar maanden veel aandacht bestreed aan een goed doel. Momenteel spant Albert Heijn zich in voor de stichting Heppie, die zich inzet voor kinderen die het thuis niet makkelijk hebben. De klanten worden bij het teruggeven van de lege flessen, op de begane grond bij de roltrap, in de gelegenheid gesteld om hun emballagebon in een vitrinekastje te stoppen. Het geld van de lege flessen wordt dan aan de stichting Heppie geschonken. “Het gaat hier om kinderen waaraan je op het eerste gezicht niet zomaar iets waarneemt,” legt Kimberley de Jong uit, die zelf vrijwilligster is bij de stichting Heppie.

“Zoals kinderen die niet meer thuis bij hun ouders kunnen wonen, of kinderen met een stoornis, die het niet zomaar lukt om met anderen te spelen. We zijn ook actief voor kinderen met ernstig zieke ouders of die door geldproblemen van hun ouders niet of nauwelijks meer het huis uitkomen. Kortom, ze hebben het allemaal hetzelfde probleem, namelijk dat ze niet van een normale onbezorgde kindertijd kunnen genieten."

Voor hen organiseert stichting Heppie groepsvakanties, opvangweekenden en ouder-kindvakanties, waar ze even lekker kunnen spelen en op een ontspannen manier hun zorgen kunnen vergeten. Op de website stichting www.heppie.nl is overigens meer achtergrondinformatie te vinden.

Geraakt

Wie vervolgens enige tijd bij de emballagehoek doorbrengt, ziet dat veel klanten worden geraakt door de poster van stichting Heppie. “Ik denk dat er wekelijks zomaar een paar honderd euro aan emballagebonnen wordt geschonken,’’ zegt Kimberley de Jong. ‘’Dat is toch geweldig?”

“Om de twee, drie maanden wisselen we van goed doel””, vult Maurice Visser aan. “Zo schonken we de opbrengst van de bonnen onder andere aan ‘Life Schools for kids, het KWF-fonds en Kids in Kenia. Het geeft ons dan ook een voldaan gevoel om lokale initiatieven de ruimte te geven en op deze wijze maatschappelijk betrokken te kunnen zijn.”

Meer berichten