Logo hetkrantje-online.nl
Aad van Velsen in zijn rallytruck, door hem liefkozend 'het Blauwe Schatje' genoemd (foto's: pr Van Velsen Rally Sport).
Aad van Velsen in zijn rallytruck, door hem liefkozend 'het Blauwe Schatje' genoemd (foto's: pr Van Velsen Rally Sport).

Podiumplek Afrika Eco Race ambitie Stompwijker Aad van Velsen

  •   keer gelezen   Sport

Stompwijk - De geboren Zoeterwoudenaar en huidige Stompwijker Aad van Velsen (51) van Van Velsen Rally Sport kan gerust topsporter genoemd worden. Ruim 50.000 rallykilometers verder heeft hij met zijn team naam in de internationale rallysport gemaakt. 

Door: Alexander Wagener 

De bedrijfseigenaar van A. van Velsen Transport BV en aanvoerder van de tweevoudig sportprijs Sportploeg Leidschendam-Voorburg-Stompwijk (2017 & 2019) winnaar is nog lang niet uitgeraasd. Zijn ambitie is een podiumplek in de Afrika Eco Race Monaco-Dakar, die ooit onder de tot de verbeelding sprekende naam Parijs-Dakar begon.

In de kantine van de bedrijfsruimte naast het woonhuis vertelt Aad enthousiast over zijn sport. “Als kind al sloeg ik geen Parijs-Dakar op televisie over. Begin 1977 verdwaalde motorcrosser Thierry Sabine in de Afrikaanse woestijn tijdens de Abidjan-Nice Rally. Hij raakte verknocht aan het continent en wilde iedere motor- en autosporter de schoonheid van Afrika laten zien. Eind december 1977 was de eerste Parijs-Dakar Rally. In 1986 overleed de hoofdorganisator bij een helikopterongeluk tijdens Parijs-Dakar.”

Transportbedrijf
Dat hij zelf ooit zou deelnemen aan een dergelijk megagroot sportevenement bedacht Van Velsen zich op dat moment nog niet. “Vanaf 1 januari 1995 ben ik voor mezelf een transportbedrijf begonnen en in 1997 zijn we met huis, haard en bedrijf naar Stompwijk verhuisd. Ik volgde natuurlijk alles. In 2007 was ik nog toeschouwer bij de finish in Dakar. Met motorrijder Jaap van der Kooij uit Zoeterwoude, die al vele malen had deelgenomen en waar ik nog steeds een goede band mee heb, en veelvoudig Parijs-Dakar rallytruckrijder Jan de Rooij, dé Johan Cruyff van de Rallysport in Nederland, maakten me er warm voor.”

Bankencrisis
Zijn eerste stap was aansluiten bij een bestaand team. “Ik werd vrijwilliger bij het Ginaf Rally Power Team van eerste rijder Wuf van Ginkel uit Ederveen. Kon ik mooi in de keuken kijken.” Het echte werk begon in 2006 op de testbaan in het Brabantse Sint Oedenrode. “DAF Trucks had 6 klanten uitgenodigd om in een afvalrace tegen elkaar uit te komen. Na de middagpauze was ik nog als enige over. Als ik iets wil en denk te kunnen bijt ik me er als een pitbull in vast en ga tot het gaatje. Met Van Ginkel zou ik in 2008 meegaan als eindverantwoordelijke voor de onderdelen, maar Parijs-Dakar werd dat jaar om veiligheidsredenen afgelast door de mondiale terreurdreiging van Al Qaida. Ik ben toen wel meegegaan naar de Central Europe Rally Hongarije-Roemenië. Een jaar later brak de bankencrisis uit en ben ik gestopt. De zaak ging uiteraard voor.”

Eigen team
Vanaf 2013 begon het weer te kriebelen en dacht hij aan het oprichten van een eigen team. “Bij anderen had ik dingen gezien die ik anders wilde. Maar ja met nul ervaring, géén wagen en géén team kom je nergens. Ik had wel 15 redelijk grote sponsors en haalde een auto hierheen. Er was veel te koop, maar dat was het allemaal net niet. In 2014 had ik een hoofdsponsor en in 2015 nam ik de rallytruck over. Het vinden van teamleden, een navigator, monteurs was een uitdaging en pionieren. Om een lang verhaal kort te maken heb ik nu een team dat uitstekend op elkaar is ingespeeld. De eerste rally kreeg ik assistentie van het team van Van Ginkel, maar in de loop van jaren na wat transfers en intern wisselen van functies hebben we het nu helemaal voor elkaar.”

Er komt veel bij kijken om met een team naar internationale rallywedstrijden te gaan. “Inschrijving, het medische verhaal, de douane om auto’s en materialen in en uit te voeren. Pff, terugkijkend hebben we daar ongelooflijk veel tijd en energie in gestoken. Nu nog!”

Teamsport
Het regelen is één ding. Teamsport is de som der delen die moet kloppen ondervond Aad. “Ga maar na. Met 7 mensen van her en der 3 weken in 1 kamer leven, je afvragen of, wanneer en hoe laat we kunnen eten, douchen en slapen. Het is leven als een zombie. Het duurt een aantal jaren voordat er homogeniteit is. Alles moet kloppen! Dan pas kun je naar prestaties kijken. Het is met elkaar hetzelfde doel nastreven en respect voor elkaar hebben. Het maximale wordt van je verlangd.”

Van Velsen Rally Sport doet nu alles zelf 100% self supported. “Nicoline doet de inschrijving en douane, we hebben een servicetruck met dieplader aanhanger, zelf gebouwd (!), een filmer en iemand die de website beheert. Alles is compleet. We leven onze droom. Het team bestaat uit 1 Brabander, de rest komt uit de buurt. We hebben 8 rally’s gedaan en er 8 uitgereden.” De 5-daagse Oilibya Marokko Rally in oktober 2015 was de eerste. “Ik heb toen letterlijk mijn sporttas gepakt en ben ernaar toe gereden. De rest nam het vliegtuig. We hadden niet eens geoefend! Dan is het Atlas Gebergte best wennen. De eerste dag na 65 km meteen band kapot; bijna een uur over het wisselen gedaan. Doen we nu in 9 minuten! Werden we 14e van 45 deelnemers; de snelste debutant. Ook nog in een greppel gelegen met helikopter boven mijn hoofd. Werd die avond in 130 landen uitgezonden.”

In 2016 (Argentinië; 38e van de 60) en 2017 (Paraguay, Argentinië & Bolivia; 25e) namen Aad en consorten aan ‘Dakar’ deel. “In 2 weken tijd 15-20 uur geslapen. Lichamelijk en geestelijk totaal kapot. De gehaktballen van Nicoliene bij terugkeer proefde ik niet eens meer. De eerste dag in 2017 klommen we al 8 plekken. In april dat jaar ook nog de Morocco Desert Challenge Extreme Rally-Raid 8 dagen.” In 2018, 2019 en 2020 nam Van Velsen Rally Sport deel aan de Afrika Eco Race (AER) Monaco-Dakar. “In de motorsporen en ter nagedachtenis van Thierry Sabine door een vriend van hem Jean-Louis Schlesser opgezet. Voor ons het ‘echte’ Dakar.”

Sociaal
De sociale component van de AER vindt Aad ook belangrijk. “We geven wat terug aan de mensen daar. Voor AER2017 zamelde Stompwijk kleding in. Twee volle pallets met dozen namen we mee. In de winter is het in Noord-Afrika ook koud en moeten de kinderen ook gewoon naar school. Alle jaren ook veel auto- en motorrijders geholpen. Dat is ook opgevallen. Een keer voor Tim Coronel uitgereden omdat hij niet meer in een zandstorm wilde navigeren. Heeft hij gewoon onze uitlaatrook, die boven het dak de auto uit komt, gevolgd. Zijn broer Tom een keer geholpen. Heb ik een eind meegesleept dat ik hem vergat. Zat onder het zand, maar had alles voor RTL7 gefilmd. Is nog steeds het meest bekeken filmpje van hem op You Tube. Ook de Qatarese wereldkampioen rallyrijden Nasser Al-Attiyah uit een gat getrokken. Werd gefilmd. Showtje om bestwil van gemaakt. Als ik hem nu nog tegenkom komt hij naar me toe om me te omhelzen. De exposure voor de sponsoren is ook belangrijk. Schlesser heeft mij ambassadeur gemaakt voor promotie in Nederland. We hebben Ziggo Sport erbij kunnen betrekken met Formule 1 verslaggevers Olav Mol en Jack Plooij erbij. Heeft veel zendtijd opgeleverd en wordt momenteel in coronatijd veel herhaald. Geweldig om mee te maken. We hopen 2021 nog met deze rallytruck mee te doen. Dat hangt af van hoe we uit de coronacrisis komen. Onze sponsoren ondervinden daardoor ook financiële beperkingen. Op mijn verjaardag, 17 januari, eindigt die. Om fit te zijn trainen we vier keer per week bij sponsor Snowworld Fitness Zoetermeer en letten we op voeding. Met een nieuwe rallytruck zijn we bezig.”

Meer berichten