Een teamfoto van de crew in de Rallye Breslau 2022 (foto: PR Van Velsen Rally Sport).
Een teamfoto van de crew in de Rallye Breslau 2022 (foto: PR Van Velsen Rally Sport). Actiongraphers

Profresultaten amateurteam racetruck Van Velsen Rally Sport

Sport 422 keer gelezen

Leidschendam/Stompwijk - Tweevoudig Sportploeg van Leidschendam-Voorburg (2017 & 2019) Van Velsen Rally Sport uit Stompwijk geniet internationale faam in de truckrallysport. 

Door Alexander Wagener

Het team, dat naast vader en zoon coureur Aad en navigator Michel van Velsen uit de monteurs Arie Verhagen, Rob van Rijswijk, Bart Versteegen en Richard Eijgenraam, teammanager Rachel van Lier, technisch specialist Gerard van Veenendaal, de mediamannen Rob Steltman en Matthieu Mooren, websitebeheerder Alex van der Heide en boekhouder Aad’s vrouw Nicoline van Velsen bestaat, reed inmiddels 3 rally’s met de nieuwe racetruck, die de ploeg anderhalf jaar geleden van Afrika Eco Race 2020 winnaar en Hongaar Miklos Kovacs overnam. 

Initiatiefnemer tot het formeren van Van Velsen Rally Sport en coureur Aad van Velsen “We hebben tot nu toe in totaal 11 rally’s met ons team gereden. Met onze oude racetruck haalden we 8 van de 8 keer de finish, reden we in 4 achtereenvolgende rally’s het minste aantal truckbanden stuk, deden we veel hand- en spandiensten voor onderweg gestrande coureurs en behaalden we een aantal dagsuccessen. Dat zijn aansprekende cijfers in de internationale truckrallywereld. Met de nieuwe racetruck hebben we 3 van de 3 races op het podium, dus bij de eerste 3 in het eindklassement van de racetruckrijders (!), gestaan. En we hebben daarnaast allemaal nog een baan; zijn gewoon een amateurteam.” 

De nieuwe Scania racetruck is lager, heeft het beste chassis, weegt 1,5 ton minder dan de vorige, is een automaat, heeft een snellere overbrenging van vermogen en een beter wielophanging- en bandenaflaat-systeem. “Een bandenwissel duurt nu 8 in plaats van 17 minuten. En de motor is afgesteld door de vroegere engineer van voormalig Formule 1-coureur Michael Schumacher. De racetruck was geel van kleur, maar is uiteraard in ‘Van Velsen Blauw’ gespoten.”

Juni vorig jaar beleefde de nieuwe racetruck haar vuurdoop in de Rallye Breslau 2021. “Veel mogelijkheden om te trainen met de nieuwe racetruck hadden we mede door corona niet. Daar in Polen was voor ons dus één grote test om in de nieuwe racetruck te leren rijden. Dat alleen al was een avontuur en een openbaring. We werden 3e. Voor de eerste keer in de bestaansgeschiedenis van ons team reden we ons op het podium. De investering was niet voor niets geweest. We doen natuurlijk ook mee om iedere keer weer beter te worden.” 


Een sfeerimpressie uit de Breslau Rallye 2022 (foto: PR Van Velsen Rally Sport).

Het kost een hoop geld om een rallytrucksportteam draaiende te houden. “Wat ooit als een geintje begon is bijna werk geworden. Daarvoor hebben we ook een hoop sponsoren. Die willen en gunnen we natuurlijk ook de exposure die ze verdienen. Waar mogelijk laten we ons zien.” De tweede race zou de Africa Eco Race 2022 aan het begin van dit kalenderjaar worden maar die ging op het laatste moment niet door. “De organisatie werd negatief verrast door het standpunt van de omliggende landen, waarover het parcours ook liep. Wegens de naweeën van corona hielden die landen de grenzen voor het mega-evenement nog dicht. Alternatieve routes waren er niet. Het niet doorgaan overviel ons wel, maar we hebben, óók voor de sponsoren, alles op alles voor een interessant alternatief gezet.”

Dat alternatief werd van 12 tot 19 maart de Fenix Rally in Tunesië. Aan de rally over het met rijkelijk veel zand en duinen gevulde parcours deden in totaal 200 equipes (motoren, SSV’s (een soort racejeeps), quads, auto’s en trucks) mee. “Vanwege de goede contacten met Olav Mol, Jack Plooij en hun programmadirecteur kregen we het voor elkaar dat Ziggo Sport daar net als een jaar eerder ook weer bij was. Ze hebben een prachtig 50 minuten durend beeldverslag van de rally gemaakt, dat nog steeds in de herhaling voorbij komt op hun sportkanaal ‘racing’ en al meerdere malen te zien is geweest. Toen onze dieplader met de racetruck en onze servicetruck op 8 maart vanaf het terrein van ons transportbedrijf wegreden glom ik uiteraard van trots. De rest van het team vloog 2 dagen later naar Tunesië.” Drie etappeoverwinningen en een 2e plaats in het overall rallytruckklassement waren het eindresultaat. “Ons beste resultaat ooit!”


Een sfeerimpressie uit de Fenix Rally 2022 (foto: PR Van Velsen Rally Sport).

Drie maanden later deed Van Velsen Rallysport van 27 juni tot 1 juli weer aan de Rallye Breslau 2022 mee. “Michel was daar niet bij. Hij heeft sinds enige tijd de leiding over Transportbedrijf Van Velsen overgenomen, zoals ik het familiebedrijf destijds van mijn vader overnam. Vooral in het betontransport voor de bouw hebben we het zelfs in de bouwvakantie megadruk. Ik ben natuurlijk gewoon blijven rijden.”

In de Rallye Breslau was Bert van Donkelaar nu de navigator voor Aad. “Bert heeft zijn sporen in de truckrallysport al verdiend, dus hij weet van de hoed en de rand. Ook gingen onze monteurs Bart en Rob niet mee. Kees Vis, ook geen onbekende voor mij, stuurde nu de servicetruck ‘Brutus’ van startplaats naar startplaats en sleutelde aan de racetruck mee. Elke pion binnen ons team is belangrijk. Niemand kan gemist worden. We werden 3e en waren de beste van alle Nederlandse deelnemers.”

Wat de toekomst brengt is nog ongewis. In de persoonlijke situatie van Aad is al wat veranderd. “Het draaiende houden van een transportbedrijf en het hebben van een intensieve hobby neemt veel tijd met zich mee. Nadat Michel de zaak van me overnam ben ik van 6 naar 5 werkdagen gegaan. Op vrijdagmiddag gooi ik zo snel mogelijk de deur van mijn truck in het slot en gaan Nicolien en ik naar ons vakantiehuisje op de Veluwe. Dat scheelt natuurlijk, al ben ik voor hem natuurlijk altijd bereikbaar.”

Het gezin Van Velsen woont en werkt op het Oosteinde in Stompwijk. “Ik weet niet beter dan dat ik woon op de plek waar ik werk. Nu Michel de zaak heeft denken Nicolien en ik erover om ergens anders in Stompwijk te gaan wonen. Het lijkt me heerlijk om het weekend vrij te zijn en geen truck om me heen te zien. We zijn met wat nu nog een projectje op papier is bezig.”

Vanuit de sportwereld komen vrijwel dagelijks wel appjes, mailtjes of telefoontjes binnen. “Men doet graag een beroep op mij en als ambassadeur van onze sport draag ik de truckrallysport zo goed mogelijk uit naar organisatoren, sponsoren en media. De contacten met Ziggo Sport zijn warm. Binnenkort schuif ik aan de tafel van het Race Café bij Rob Kamphues aan om onze sport verder te promoten.”
Aan welke rally’s dit en komend jaar verder nog wordt deelgenomen is nog niet duidelijk.

“De racekalender is ook nog niet helemaal duidelijk. De Afrika Eco Race, zeg maar het ‘oude Dakar’ en Dakar worden wellicht zelfs in dezelfde periode gereden. Gokken op één paard is niet zo succesvol gebleken. De Afrika Eco Race ging al twee keer niet door. De Fenix Rally en Rallye Breslau zijn ons goed bevallen. We laten voorlopig alles open. Het belangrijkste is dat we als amateurs met minder budget als een fabrieksteam kunnen blijven presteren op profniveau. We hebben een perfect team daarvoor.” 

Aan de essentiële fitheid van het cabinepersoneel wordt thuis gewerkt. “We gebruikten de sportfaciliteiten van het fitnesscentrum bij Snowworld Zoetermeer, maar de nieuwe exploitant heeft dat stopgezet. Het is thuis behelpen, maar we zijn op zoek naar nieuwe sportfaciliteiten. Vorig jaar heb ik de Rallye Breslau ongetraind gedaan, maar dat viel toch tegen.” 

Ook het milieuvraagstuk heeft Aads belangstelling. “Aan onze racetruck hoeven we minder onderdelen te vervangen dan in het verleden en de smeervetten zijn ‘groener’ geworden, waardoor we de uitstoot van fijnstof ook beperken. We testen voor Eurol al jaren de smeervetten die op de markt komen. Daar wordt nog veel milieuwinst in geboekt. We leven voor onze sport, maar niet ten koste van de natuur. Op de Veluwe merk ik hoe belangrijk die voor ons is.”

Een sfeerimpressie uit de Breslau Rallye 2022 (foto: PR Van Velsen Rally Sport).
Een sfeerimpressie uit de Fenix Rally 2022 (foto: PR Van Velsen Rally Sport).

Uit de krant

Uit de krant