Gevelversiering op de kapel van het St. Maartenscollege in Voorburg van John L. Torenbeek, (foto: Marian Kokshoorn).
Gevelversiering op de kapel van het St. Maartenscollege in Voorburg van John L. Torenbeek, (foto: Marian Kokshoorn).
KUNST IN LEIDSCHENDAM-VOORBURG

Kleurklanken

Cultuur 739 keer gelezen

Voorburg - Dit kunstwerk tegen de gevel van het kapelletje bij het Sint-Maartenscollege is vrolijk versierd met felle kleuren rood, geel, blauw en paars. Talloze mozaïek-steentjes vormen geabstraheerde hoekige figuren. Het is bijzonder dat dit kunstwerk gemaakt is door de tekenleraar die jarenlang met zijn vrouw op deze school lesgaf. 

Door Anne Marie Boorsma 

De mensfiguren hebben petjes op het hoofd, of zijn het lange neuzen en paardenstaarten? Er is een vogel, een takje, een stukje hemel. Maar eigenlijk is de voorstelling niet belangrijk. Het onderwerp is kleur, vorm en ritme. Er zijn grote en kleine er zijn rechthoekige en ook grillig gevormde mooi glanzende steentjes. Wat het ook zo levendig maakt is dat de kleurvlakken niet egaal zijn. Er zitten alle mogelijke nuances in. Van donker naar lichtgeel, van donkerpaars naar lila bijvoorbeeld. Het doet een beetje denken aan de schilderijen van Paul Signac met felgekleurde stippen en streepjes, wat zorgt voor een zonnig en speels effect. 

De vormen van het mozaïekreliëf doen kubistisch aan. Dan denk ik aan de werken van Pablo Picasso en George Braque begin twintigste eeuw. Alleen met meer kleur. Gelukkig dat de zogenaamde Orfisten, zoals Robert en Sonia Delaunay-Terk, daar verandering in brachten. Hun kubistische schilderijen hebben stralende kleuren en kleurovergangen. Dat zie je ook bij kunstenaars van ‘Der Blaue Reiter’, zoals Franz Marc en August Macke en bij Futuristen als Umberto Boccioni. Cobra-kunstenaars als Karel Appel zetten na de Tweede Wereldoorlog die trend van felle kleuren voort en Corneille werd er razend populair mee 

De maker van ons kunstwerk, John Louis Torenbeek (1927- 2008), liet zich door grote voorgangers inspireren. Hij werd opgeleid als tekenleraar in Amsterdam. Aat van Nie, zijn echtgenote, doorliep dezelfde opleiding. Na wat omzwervingen kwam het echtpaar in Voorburg terecht, waar ze beiden aan het Sint-Maartenscollege tekenlessen gingen geven. Daarnaast exposeerden ze regelmatig hun werk. Ook gaven ze kinderboeken uit met titels als: ‘Toen Jezus op de wereld kwam’, en ‘Mijn eerste boek over Jezus’. Aat schreef de teksten en John maakte de illustraties.

School en kapel, gebouwd door de katholieke architect Antoon van Kranendonk, werd in 1966 geopend. De kapel is een soort minikerkje, inclusief klokkentorentje en een glas-in-loodraam van kunstenaar Daan Wildschut. Tegenwoordig doet de kapel dienst als muzieklokaal. Ik kan me voorstellen dat de sprankelende kleuren en de ritmische vormen in dit gewijde gebouwtje de jonge musicus van alle kanten inspireert.

Voor reacties en informatie: www.annemarieboorsma.nl.

Uit de krant