De Prinses en de parfumfles, Frank Åsnes, 1996, Spinozalaan 175, in Park ’t Loo, Voorburg (foto: Marian Kokshoorn).
De Prinses en de parfumfles, Frank Åsnes, 1996, Spinozalaan 175, in Park ’t Loo, Voorburg (foto: Marian Kokshoorn).
KUNST IN LEIDSCHENDAM-VOORBURG

Een sprookje van klei

Cultuur 1.270 keer gelezen

Voorburg - Het diepe warme geel van dit beeldhouwwerk zie je al van ver. Het staat tussen het groen van Park ’t Loo en bestaat uit drie delen. Het lijken gewone voorwerpen. Tol en fles hebben een liggende houding, de dikbuikige pot met deksel staat er rechtop tussenin. De punt van de tol hangt over de bovenste bolling van de fles. Heel ontroerend. De drie objecten vormen een hecht team. 

Anne Marie Boorsma

De veelzijdige Noorse kunstenaar Frank Åsnes (1962) is de maker van dit driedelige beeldhouwwerk. De ogenschijnlijk eenvoudige objecten zijn zorgvuldig gerangschikt. Ze vormen tezamen een driehoek en zijn egaal geel geverfd. Een primaire kleur. Misschien kan je spreken van oervormen, omdat er al sinds de prehistorie aardewerk potten, kruiken, kannen en flessen worden gemaakt en met tollen werd gespeeld. Er is dus al eeuwenlang over de meest functionele vormen nagedacht. Het materiaal van dit beeld is van oorsprong klei en het is op een draaischrijf gemaakt. Een stokoude methode. Oervormen, omdat ze doen denken aan de curven van het menselijk lichaam. Soms bol en rond, soms golvend en slank. Maar ook aan lichaamsonderdelen. Je zou er bijvoorbeeld een vrouwenborst in kunnen zien. 

Frank Åsnes liet zich inspireren door Stijlkunstenaars als Piet Mondriaan en Bauhauskunstenaars als Josef Albers en Johannes Itten, kunstenaars die in hun werken zochten naar de meest elementaire vormen en kleuren. Mondriaan zocht het in zijn beroemde horizontalen en vertikalen en primaire kleuren. Albers in zijn vierkanten en Itten was vooral bekend om zijn pedagogische kennis op het gebied van beeldende vormleer en kleurenleer. 

Frank Åsnes rondde in 1990 zijn studie keramiek af aan de kunstacademie van Den Bosch. Daarna werkte hij jaren in het ‘Europees Keramisch Werkcentrum’, waar hij o.a. werk uitvoerde van Pjotr Müller en de Britse kunstenaar Tony Cragg, maar waar hij ook eigen werk maakte. Zoals dit beeld dat duidelijk geïnspireerd is door Cragg. Nadat het werd geëxposeerd op een tentoonstelling van ‘Garden of Delight’ in Vlaardingen werd het aangekocht door de gemeente. Voor de stevigheid is het beeld opgevuld met beton. 

Toen het kunstwerk geplaatst werd in 1996 mochten leerlingen van de tegenoverliggende school een titel bedenken. De kunstenaar maakte een keuze uit de inzendingen. Het werd: ‘De prinses en de parfumfles’. Åsnes vond het mooi klinken, sprookjesachtig en passend. Intussen is de kunstenaar minder met klei gaan werken en meer met karton en papier. Zo maakt hij collages met geometrisch abstracte kleurige patronen. Kortom, Frank Åsnes blijft zich vernieuwen. 

Voor reacties en info over cursussen kunstgeschiedenis: www.annemarieboorsma.nl.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant